Danskerne undlader i vidt omfang at bruge de besparende netbaserede løsninger i forhold til kontakten med den offentlige sektor.

Danskerne holder sig tilbage, når det gælder om at udnytte netbaserede tjenester ved kontakt med det offentlige. Det sker kun i mindre end fem procent af tilfældene, hvor en borger søger for eksempel daginstitutionsplads, boligstøtte eller flytning. 95 procent af ansøgningerne afleveres stadig på papir og udfyldt i hånden. Det viser en opgørelse, som it-selskabet KMD har foretaget for nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Den manglende indsats fra borgerne skal ses i lyset af næsten ti års indsats i kommunerne for digital selvbetjening. Den manuelle papirgang er langt dyrere for kommunerne.

Tallene overrasker Kim Normann Andersen, professor i anvendt informationsteknologi ved CBS, Handelshøjskolen i København.

- Der er noget helt galt. Digitalisering er vejen frem for en mere effektiv offentlig sektor, og derfor er tallene dybt alarmerende, siger han til Ingeniøren.

/ritzau/