Det kører ikke for den unge Formel 1-kører Esteban Ocon. Alligevel menes han at være bedste bud på en ny kører hos Renault i 2017.

20-årige Esteban Ocon er båret ind i Formel 1 som en ny, kommende superstjerne. Så god, at Renault ifølge diverse engelske medier nærmest med sikkerhed vil placere franskmanden i den ene af teamets biler.

Om det så bliver som teamkammerat med danske Kevin Magnussen vides endnu ikke. Umiddelbart er det ikke Esteban Ocons nuværende resultater, som Kevin Magnussen skal frygte.

Esteban Ocons tre første løb for Manor har nemlig ikke været gode, og han har til tider fået reelle klø af teamkollegaen Pascal Wehrlein. Esteban Ocon får dog opbakning fra Manors teamchef Dave Ryan, der påtager sig en del af skylden for talentets problemer.

Artiklen fortsætter under billedet...

Esteban Ocon (i midten) og Kevin Magnussen på banegennemgang, da franskmanden var reserve hos Renault tidligere på året.
Esteban Ocon (i midten) og Kevin Magnussen på banegennemgang, da franskmanden var reserve hos Renault tidligere på året.
Vis mere

»Vi skylder Esteban et godt løb. Vi havde ikke havde ikke et godt løb i Monza med ham, og så svigtede vi ham igen i Singapore med vores pitstop, som var skuffende, fordi hans fart i sidste stint var rigtigt god,« siger Dave Ryan til Autosport.

Problemerne har da også været flere for Esteban Ocon. I debuten på Spa-banen var der problemer med bilens bremser. På Monza var der elektriske problemer under en træning og før kvalifikationen, mens teamet præsterede to dårlige pitstop i Singapore.

»Det er ret åbenlyst, at vi ikke - og jeg ikke - gør vores job godt nok i forhold til at sikre, at alle vores procedurer er på plads. Vi er nødt til at se på det, og vi må tage ansvar og arbejde videre med det. Det handler ikke om en manglende indsats. Vores folk øver sig meget, og vi arbejder med det, men vi er der ikke endnu,« siger Dave Ryan.

Men selvom Esteban Ocon har været ramt af uheld, så er det anderledes svært at forklare, hvorfor Esteban Ocon slet ikke har kunnet følge med Pascal Wehrlein i kvalifikationen til såvel Belgiens som Singapores grandprix. Eller hvorfor han valgte at overhale i gul flagzone i Singapore. En fejl, der kostede en tidsstraf.

I øvrigt har Esteban Ocon heller ikke kunnet følge med Kevin Magnussen i de forskellige kvalifikationer og løb. Esteban Ocon er ellers en særdeles velforberedt debutant med masser af testkilometer hos både Mercedes og Renault. Men han har også i år prøvet kræfter med den tyske racerserie DTM, hvor det ikke gik særlig prangende, før han så blev reddet af det pludselige sæde hos Manor hen over sommerferien.

Esteban Ocon var sideløbende med sit engagement i DTM reserve hos Renault, hvor han har været backup for Kevin Magnussen og Jolyon Palmer. Ocons kontraktforhold er en indviklet størrelse, da han egentlig er ejet af Mercedes, hvor hans manager er Mercedes teamboss, Toto Wolf. Og dermed vil et skifte til Renault kræve en form for handel mellem Mercedes og Renault for at få det til at ske i praksis.