Det store samtaleemne i paddocken her i Monte Carlo er den retssag, Bianchi-familien netop har anlagt mod det internationale bilsportsforbund, FIA, Formel 1-organisationen FOM og Marussia/Manor-teamet. Jules Bianchi, der kørte for Marussia, kolliderede under Japans Grand Prix 2014 på Suzuka-banen med et redningskøretøj. Han pådrog sig så alvorlige hjerneskader, at han efter ni måneder i koma døde i 2015.

Retssagen kan få omfattende konsekvenser og vil sandsynligvis køre i årevis. FIA har længe arbejdet på at forbedre sikkerheden omkring cockpittet, og efter Bianchis ulykke blev dette arbejde intensiveret. To teams – Ferrari og Red Bull – har nu udviklet hver sit forslag til en løsning: Ferrari har en såkaldt ’halo’-løsning, hvor en kulfiber-’ramme’ skal øge sikkerheden omkring kørerens hoved. Red Bulls bud på øget cockpit-sikkerhed har en gennemsigtig skærm foran køreren, og de to team har afprøvet deres design i test og i officielle træninger i de seneste uger.

Begge løsninger har været udsat for kritik, for der er mange, der mener, at de vil ændre på Formel 1s grundprincip om åbne racerbiler.
Hvis man var i Imola i 1994, da Ayrton Senna og Rolands Ratzenberger blev dræbt med 24 timers mellemrum, eller på Suzuka-banen i 2014, ved man, hvor hurtigt verdens fedeste sport kan ændres til noget, der er svært at finde mening i. Derfor er jeg naturligvis enig i, at sikkerheden skal forøges i Formel 1.

Men hverken Red Bulls eller Ferraris løsning havde reddet Bianchi. Hastigheden var så høj og omstændighederne så specielle, at hverken ’halo-løsningen’ eller den gennemsigtige skærm havde gjort nogen forskel for den stakkels franskmand.

Derfor skal man arbejde videre for at finde en optimal løsning. Og vi skal gøre os klart, at der altid vil være en risiko forbundet med at køre 300 kilometer i timen. Formel 1 kan aldrig blive helt sikkert, men vi skal sørge for, at der bliver længere og længere mellem de alvorlige ulykker. Der gik 20 år mellem den tragiske weekend på Imola og Bianchis ulykke i Japan – det ville være fint, hvis der går mindst 30 år inden den næste dødsulykke i Formel 1. For den kommer – andet skal vi ikke bilde os ind.

Men jeg synes, at sikkerhedsdebatten i Formel 1 præges af en underlig dobbeltmoral. I et forsøg på at gøre sporten mere ’spektakulær’ arbejder FIA på et 2017-reglement, der vil reducere omgangstiderne med omkring fem sekunder.

Jeg forstår simpelthen ikke logikken (måske fordi der ikke er nogen!): På den ene side vil man forøge sikkerheden med nye løsninger omkring cockpittet – på den anden side vil man gøre bilerne markant hurtigere.

De nuværende biler, der på grund af de tunge hybrid-motorer er de tungeste i moderne Formel 1-historie, bliver deciderede ’sværvægtere’ i 2017 – man taler om en minimumsvægt på 722 kg (inklusiv kører). Hvis de samtidig skal køre fem sekunder hurtigere per omgang, vil der blive frigivet hidtil usete energimængder, når de kører galt.

På den baggrund ligner forsøgene på at øge sikkerheden omkring cockpittet lappeløsninger. Og hvis der først bliver sået tvivl om FIAs vilje og evner til at øge sikkerheden, kan Bianchi-familien have en god sag