Pøblen har sendt den kloge statusopdatering til tælling. Er det begyndelsen på enden for Facebook?

De danske brugere viser de første tegn på Facebook-træthed.

Facebook er ganske vist stadig det stærkeste website i Danmark målt på tidsforbrug - selv almægtige Google må se sig slået.

Men noget har ændret sig siden de glade dage i 2006 og 2007, hvor Facebook spredte sig som en steppebrand i danskernes cyperspace, skriver B.dk.

Groft sagt trapper de kloge, højtuddannede ned eller melder sig ud, og de unge kommer til i mindre grad end tidligere. Tilbage sidder 40-brugerne, som i øjeblikket udgør Facebooks største vækstgruppe. Det skriver Politiken i dag.

På websitet Kommunikationsforum.dk skriver kommunikationsrådgiver Christoffer Boserup Skov at de kloge og stilbevidste opdaterer stadig mindre og mindre. Den satiriske og samtidig debatskabende statusopdatering - den med noget på hjertet - er altså under pres, mener han.

Se billederne: De dummeste beskeder på Facebook

Se billederne: De sjoveste danske Facebook-bommerter

- Genren, der krævede et litterært Haiku-talent, kun få besad, er så småt ved at dø.Tilbage er socialklasse fem på Facebook, som ikke har fattet, at det er slut, og som opdaterer på livet løs. Derfor får vi intetsigende og irrelevante opdateringer om alt og ingenting, skriver han i et blogindlæg, som har skabt stor debat. Læs med her.

Indlægget kritiseres dog også for ikke at have belæg for dets påstande. Se blandt andet Facebook-analytikeren Michael Lembergs modsvar her.

Vender Facebook ryggen

Og vi bruger tilsyneladende også mindre tid på at tjekke venners venner og tagge billeder fra skiferien.

Danskernes gennemsnitlige tidsforbrug på Facebook er gået ned på med mere end 40 minutter om måneden - fra lidt over ti timer til nu nærmere ni en halv time, viser beregninger som Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) har lavet for Politiken.

Helt så slemt står det nu ikke til, mener Facebook selv. Brugerne er bare blevet dygtigere til at bruge det sociale medie, lyder det fra den danske talsmand, Jan Frederiksson.

- Når tidsforbruget falder, skyldes det nok, at brugen har nået et mere modent niveau for de højtuddannede, som kender funktionerne godt. Jeg tror, at de trækker kvalitet frem for kvantitet ud af Facebook, siger han til Politiken.