En række Hollywood-berømtheder har taget initiativ til et stort arrangement, der skal få de unge til at stemme i tirsdagens midtvejsvalg. Mere end 50 skuespillere, komikere og YouTube-stjerner vil deltage i en to timer lang livestreamet telethon mandag aften. Formålet er at få fyret op under den vælgergruppe, som normalt er mindst tilbøjelig til at stemme – og samtidig mest tilbøjelig til at stemme imod Trump.

»Dette valg kan blive det, der får de største konsekvenser, i vores levetid« siger Leonardo DiCaprio i en videobesked, som han og Brad Pitt har udsendt på de sociale medier. Sammen opfordrer de unge vælgere til at stemme i et valg, som vil have indflydelse på emner som våbenkontrol, miljø og indvandring. Emner, der optager mange unge vælgere.



Og der er en grund til, at man har særligt fokus på lige netop denne målgruppe, for meget tyder på, at det kan blive de 18-29-årige vælgere, der kan afgøre midtvejsvalget.

Typisk gider unge mennesker ikke stemme i lige så høj grad som de ældre, og slet ikke, når der ikke er tale om et præsidentvalg.

Men en ny meningsmåling fra Harvard Institute of Politics viser, at der ved dette valg er en usædvanlig høj interesse for at stemme blandt de unge. Hvor interessen i 2010 og 2014 lå på blot 27 og 23 pct., er den i dag helt oppe på 40 pct. Og hvis de alle sammen stemmer, kan de meget vel få den afgørende indflydelse.

Den øgede interesse blandt de unge for det politiske skal ses som et led i en udvikling, man har kunnet spore siden 9/11. John Della Volpe, direktør for meningsmålinger på Harvard, taler om, at der har været et holdningsskift siden tragedien. Før den syntes de unge ikke, at politik betød noget – men efter tragedien steg stemmeprocenten blandt de unge. Og selv om den faldt igen under Obama, tyder meget på, at incitamentet til at stemme ved dette valg er i top.

I det hele taget er der meget, der tyder på, at de unge er blevet meget mere politisk interesserede.

Hvis man kigger på de medier og brands, som har godt fat i de unge, er der en klar trend, der peger på, at man i dag meget gerne må have en politisk agenda, når man skal kommunikere med de unge. Og således har man også set flere brands gå aktivt ind i at få de unge aktiveret ved dette valg.



Undersøgelser viser, at mere end halvdelen af de unge har købt et produkt, fordi brandet bag det støttede en god sag, mens mere end 40 pct. er holdt op med at købe et produkt, fordi brandets værdier ikke matchede deres egne.



Og det er måske ikke så overraskende, at de unge har fået behov for at blande sig i det politiske. Klimaændringer, stigende ulighed, sundhedssikring og immigrationslove er noget, som i høj grad kommer til at påvirke deres fremtid. Og det er også netop disse sager, som ligger de unge meget på sinde, men den altovervejende årsag er skoleskyderierne og våbenkontrol.

I Texas, hvor Santa Fe High School blev offer for et attentat i maj, hvor 10 unge blev dræbt, har man allerede kunnet måle en stigning på mere end 508 pct. blandt de unge 'early voting'-vælgere.

Og så er der selvfølgelig Trump. Kun 25 pct. af de unge vælgere støtter ham, mens hele 72 pct. af dem er imod ham.

Derfor er alle demokrater selvfølgelig ude efter at få aktiveret de unge. Og selv om arrangørerne af mandagens telethon siger, at det er et upartisk event, ved alle, at Hollywood er kendt for at være de hårdeste kritikere af Trump.

Jane Fonda, som er 80 år og var berømt i sin ungdom for sin anti-Vietnamkrigs-aktivisme, deltager i eventet og har sagt, at hun håber, de unge vil anerkende, hvad der står på spil.

Jane Fonda er gået ind i kampen om at få de unge vælgere til at stemme.
Jane Fonda er gået ind i kampen om at få de unge vælgere til at stemme. Foto: BRENDON THORNE
Vis mere
Jane Fonda er gået ind i kampen om at få de unge vælgere til at stemme. AFP PHOTO/PRESSENSBILD/FILES
Jane Fonda er gået ind i kampen om at få de unge vælgere til at stemme. AFP PHOTO/PRESSENSBILD/FILES Foto: -
Vis mere


»Mere end noget andet valg, jeg kan huske, vil dette valg afgøre, om vi kan fortsætte med at kalde os selv et demokrati, om vi vil være i stand til at leve i et land af mennesker, der adskiller sig fra hinanden, og virkelig slutte os sammen og elske hinanden,« siger hun.

Der er ingen præcise tal, der viser, hvor meget berømtheder kan påvirke en afstemning. Dog kunne målinger vise, at 413.000 nye vælgere lod sig registrere, i de første fire dage efter popstjernen Taylor Swift opfordrede fans til at lade sig registrere, mens det samlede tal måneden forinden blot var 190.000.

Telethonen, som komikeren Ben Gleib har taget initiativ til, vil blive streamet live på YouTube, Facebook Live og Comedy Centrals hjemmeside.