Mens København sløjfer parkeringspladser, flygter kunderne fra byens butikker.

Sådan lyder advarslen, efter en butiksejer har fortalt B.T., at dårlige parkeringsmuligheder presser hans forretning. 

Da Københavns Kommune den 1. januar i år fjernede over 500 parkeringspladser, faldt omsætningen hos tøjbutikken Bach Copenhagen med det samme, siger ejer Karsten Bach i forbindelse med B.T.s dækning bilisternes forhold i København. 

»Det er fra dén dag, at vi er gået voldsomt ned i omsætning. Fordi der er ingen trafik i gaderne længere,« lød det i B.T. fredag morgen.

Han er ikke den eneste, der mærker problemet, lyder det fra SMVDanmark:

»Der mangler parkeringspladser. Og det går jo simpelthen ud over forretningerne og deres omsætning,« siger Alexander Søndergaard, underdirektør i SMVDanmark.

Dansk Erhvervs medlemmer oplever også problemet, siger fagchef for Transport og Infrastruktur Jesper Højte Stenbæk.

»Det er blevet sværere, og det er selvfølgelig meget ærgerligt for de butikker, der ligger inde på Strøget - men også andre steder i København - for kunderne får sværere ved at komme ind, og så vælger de måske et andet sted at købe ind.«

Han peger på, at københavnerne har fået flere biler, mens antallet af pladser er dalet, og priserne for at parkere er steget.

Advarslen kommer, mens parkeringspladser dominerer den politiske dagsorden i København frem mod kommunalvalget i november.

Enhedslistens teknik- og miljøborgmester, Line Barfod, har til B.T. sagt, at hun ønsker at fjerne op mod 20.000 flere parkeringspladser.

»Det er en katastrofe,« mener Søndergaard fra SMVDanmark om det forslag.

»Og det er udtryk for en by, som er med til at lukke sig omkring sig selv, for så bliver København jo kun et sted for folk i København.«

Parkeringsudfordringer rammer også andre store danske byer, påpeger Dansk Erhvervs fagchef Jesper Højte Stenbæk. Men København er speciel, siger han, fordi det er landets hovedstad.

»Det er en by for hele landet, og selvfølgelig skal alle også have mulighed for at komme ind.«