Historien om Gustav Winckler og Birthe Wilkes fatale kys i 1957 er kendt af de fleste grand prix-entusiaster. Da de to sangere havde sunget »Skibet skal sejle i nat« ved finalen i Frankfurt Am Main, kyssede de hinanden på scenen. Kysset kom til at vare længere end 30 sekunder. Da juryerne fra de katolske lande naturligvis ikke kunne leve med den slags utugtigheder, stemte de i stedet på den hollandske sang.

Det mente datidens danske pressefolk i al fald.

I tidens løb er adskillige sange blevet diskvalificeret, fordi de har været spillet offentligt før grand prixet.

Muligvis burde »Skibet skal sejle i nat« aldrig have deltaget i grand prixet. Komponisten bag, Erik Theodor Fiehn, skrev også filmmusik. Blandt andet til Dirch Passer-filmen »Den store gavtyv«, som havde premiere i 1956. Altså året før Winckler og Wilkes duet. I en barscene med Preben Marth, Mogens Davidsen og Bodil Miller bruges de første strofer af »Skibet skal sejle i nat« som underlægningsmusik. I øvrigt en temmelig frimodig scene.

Vi skriver »muligvis aldrig have deltaget«, da det er uklart, hvad der helt præcis stod i EBUs regler i 1957. Under alle omstændigheder var grand prixet ikke en original uropførelse af melodien. Men det er jo en herlig evergreen, en af DMGP-historiens bedste. Og det er hundrede år og en sommer siden. Så hvad.