Hvis Forsvaret skal sende Hercules-fly til de hungersramte i Østafrika, så bliver der ventetid.
Forsvaret har fire Hercules-fly, som både SF og DF vil flyve til Østafrika med nødhjælp i lasten. Flyvevåbnet er klar til opgaven, men det kan først blive om 10-14 dage.
Det ene Hercules-fly er i Afghanistan og udskifter både mandskab og materiel. Det andet er på vej til Grønland. Det tredje er i gang med et eftersyn og forventes først færdigt i udgangen af næste uge. Og det fjerde er i gang med en større reparation.
De fire Hercules-fly kan hver især laste omkring 20 ton nødhjælp, men lige nu har ingen af dem altså mulighed for at flyve nødhjælp til de millioner af mennesker, der akut har brug for den.
- Dem, vi har lige i øjeblikket, bliver brugt, siger operativ chef for Flyvevåbnets Flyvertaktiske Kommando, Karsten Schultz.
Ikke lynende hurtigt
I går bad FN flyselskaber om hjælp til at flyve nødhjælp fra de europæiske lagre til de hungersnødsramte områder i Østafrika. Og senere på dagen udvidede organisationen sultkatastrofen til tre nye områder i Somalia.
Det fik SF og DF til at foreslå, at man kunne bruge forsvarets egne fly. Men hvis det bliver politisk besluttet, så kan både politikere, FN og de sultende i Afrika godt indstille sig på ventetid.
- Vi er klar, når politikerne siger til. Men hvis vi selv skal flyve derned, så bliver det først om 10-14 dage, siger Karsten Schultz, operativ chef for Flyvevåbnets Flyvertaktiske Kommando.
For flyene står ganske enkelt ikke til rådighed lige nu. Desuden skal man have en diplomatisk clearing, hvis statsflyvemaskiner, som Hercules-flyet, skal flyve i luftrum uden for Europa. Og det kan ifølge Karsten Schultz også tage tid:
- Det er ikke noget, der går lynende hurtigt. Det kan også tage op til 10 til 14 dage. Men som regel møder vi en del hjælpsomhed, når det drejer sig om humanitær hjælp.
Kan leje-fly
Men der er en anden mulighed, hvis det skal gå hurtigere. Så kan man gå ud og chartre fly. Det vil sige, at man lejer et kommercielt fly med dertilhørende besætning.
Disse fly kan skaffes i inden for ganske få døgn, og de behøver ikke en diplomatisk clearing for at flyve i det afrikanske luftrum. Til gengæld er det ikke helt billigt.
- Det er forholdsvist dyrt. Det vil komme til at koste lige i underkanten af en million kroner for én flyvetur, siger Karsten Schultz.
De lejede fly kan laste mellem 10 og 40 ton nødhjælp.