Stadig flere sportsglade turister, herunder titusindvis af danskere, strømmer til England og Skotland, hvor de årligt lægger godt syv milliarder kroner.

I 2014 tog hele 33.000 danskere til Storbritannien og så fodboldkampe, og der er i alt over 800.000 udenlandske turister, der hvert år ser fodboldkampe i England og Skotland - En stigning på 50.000 i forhold til 2010, hedder det i en ny rapport fra  VisitBritain, »Football tourism scores for Britain«.

De to ligaer er i det hele taget magneter for turister, og ifølge de britiske turistmyndigheder ville Storbritannien gå glip af 300.000 turister årligt, hvis man ikke havde fodbolden som attraktion.

I alt er én ud af 43 af tilskuerne til kampene i Premier League turister.

Der er klart flest irere, der tager til fodbold i Storbritannien med 121.000, men nummer to kan til gengæld være en overraskelse. Det er nemlig nordmændene, der er vilde med britisk fodbold, og hele 93.000 nordmænd tog i 2014 til kamp i fodboldens hjemland. Svenskerne er nummer tre med 58.000, og Danmark ligger nummer ni på listen.

Stadig flere af de store rejsebureauer tilbyder sportsrejser for at leve op til den stigende efterspørgsel. Tidligere har mange små nichebureauer tilbudt fodboldrejser til England, men også til en lang række andre lande. Både Spies og Apollo er nu kommet mere med på markedet, og det betyder, at danskerne får flere muligheder for at komme til engelsk fodbold.

»Vi har gennem det seneste år ledt efter samarbejdspartnere, som kan finde billetter til Premier League. Nu har vi fundet en, hvor man kan få billetterne med det samme, og ikke skal ansøge om dem, og så slog vi til,« siger Glenn Bisgaard, der er kommunikationschef hos Apollo Rejser.

Glenn Bisgaard fortæller, at der i lang tid har været en naturlig kobling mellem Apollo Rejser og fodbold. Apollo Rejser har også sponsoreret fodboldklubber: Tidligere Brøndby og nu FC Midtjylland. Og desuden kan man mærke en større interesse for engelsk fodbold.

Premier Leagues tiltrækningskraft

»Det er god fodbold, stemningen er unik, og interessen er klart stigende. Det kommer nok også af, at folk igen vil bruge lidt flere penge på de store oplevelser,« siger Apollo Rejsers kommunikationschef.

De mange turister, der tager turen omkring London, Manchester, Liverpool og de andre byer med Premier League-hold, lægger også store beløb på deres rejser, og det kommer den britiske turistbranche til gode. Årligt bruger fodboldturisterne 684 millioner pund eller godt syv milliarder kroner, mens de er på rejsen. Det er 15 procent mere, end da undersøgelsen sidst blev foretaget i 2010.

»Millioner af udenlandske turister besøger Storbritannien hvert år, og de fleste ser seværdighederne I London. Men Storbritannien har så meget mere at byde på, så det er fantastisk at se den positive rolle, fodbold spiller i at vise nøgledestinationer i mange forskellige regioner i Storbritannien. Det er godt for lokaløkonomierne, rigtig godt for fodbolden og fantastisk for Storbrittaniens turisme,« siger Tracey Couch, som er minister for turisme.

De stadioner, der får flest besøg af udenlandske turister, er Manchester Uniteds, Old Trafford og Arsenals, Emirates Stadium. De to stadioner havde begge 109.000 turister på lægterne sidste år. I 2010 var Liverpools Anfield det næstmest besøgte stadion for turister, men i mellemtiden har Emirates fået 24 procent flere turister.

Den britiske Premier League er den mest sete årlige sportsliga i verden. Sidste sæson sad 13,7 millioner tilskuere på stadion til kampe. Det betyder, at 95,9 procent af alle sæder var besat sidste sæson. Premier League vurderer, at 1,2 milliarder mennesker i verden følger ligaen i en eller anden grad.

Tallene i undersøgelsen er for tilskuere til den bedste række i Skotland og England, men 15 procent af fodboldrejserne gik faktisk til kampe udenfor de to bedste rækker. Hvis man vil til fodbold i England for lidt færre penge, kan det anbefales at kigge længere ned i rækkerne, hvor klubber som Brentford og Charlton kan tilbyde engelsk fodbold i London-området til lavere priser.