Endnu engang kikser den danske folkeskole i den berømte PISA-undersøgelse, som er folkeskolernes uofficielle verdensmesterskab. Det ærgrer De Konservatives formand Lene Espersen:

»De danske børn lærer desværre ikke nær så meget som børn i andre lande, vi normalt gerne vil sammenligne os med,« siger Lene Espersen.

Pisa-testen viser, at folkeskolen er gået i stå, mens særligt de asiatiske lande stormer frem og overhaler Danmark. Blandt andet er de danske elever ikke blevet spor bedre til læsning.

»Jeg er meget bekymret over det. Jeg har meget svært ved at se, hvordan det danske samfund skal kunne opretholde vores velfærdssamfund,« siger Lene Espersen.

I morgen bliver regeringens forslag til en reform af folkeskolen offentliggjort, og det sker med budskabet om, at lærerne skal undervise mere, klassekvotienten på 28 fjernes og testresultater skal offentliggøres.

Socialdemokraterne er uenige i både at tillade flere i klassen og offentliggørelse af test. Partiets uddannelsesordfører, Christine Antorini, hæfter sig ved, at regeringen har haft magten i ni år.

»Regeringens uddannelsespolitik har slået fejl. De har haft magten i ni år! Der er brug for en helt anden politik,« siger Christine Antorini.

Også lærernes formand, Anders Bondo, synes det er en smule komisk, at skolens dårlige PISA-resultater ifølge Lene Espersen fortsat er andres skyld. »De elever, som er færdige nu, begyndte i skole, da denne regering kom til. Og aldrig har nogen regering lavet så mange ændringer, men regeringen har ikke haft belæg i forskningen for at gøre det,« siger Anders Bondo.

Hvem tror du er skyld i, at danske folkeskoleelever sakker bagud i PISA-undersøgelser?

Er det VK-regeringen, der har ført en skidt skolepolitik i ni år?

Synes du, at lærerne er for dårligt uddannet? Skal fremtidens lærere uddannes på universiteter i stedet for på lærerseminarier?

Tror du, at Danmark får dårlige resultater i PISA-undersøgelserne, fordi der mangler disciplin i folkeskolen?

Eller er det forældrene, der er problemet, da de ikke tager nok ansvar for deres børns læring?

Deltag i debatten herunder