Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Bastian Kallesøe debuterer som solist under banneret The New Spring – resultatet er to håndfulde indfølte akustiske sange om foråret og den blomstrende kærlighed.

For præcis et år siden debuterede danske Shout Wellington Air Force med et af årets bedste danske udspil. Pladen førte imidlertid ikke den store succes med sig, og nu påbegynder frontmand Bastian Kallesøe i stedet en karriere som solist under navnet The New Spring.

Væk er luftvåbenets knækkede rytmer og excentriske sange – i stedet byder Bastian på ti afdæmpede akustiske hymner, der lægger sig op ad de danske kollegaer i Murders introverte folk, men som dog har et noget mere levende og udadvendt udtryk.

Kallesøe synger nemlig om kærligheden, forholdet der begynder, heraf navnet New Spring. Og inden for disse tematiske rammer er denne selvbetitlede debut faktisk et ganske fortrinligt værk, der hverken vil for meget eller for lidt, og holder hvad der loves.

Donovan, Fahey og Bellens

Hymns from Ninevehs debut er kun en måned gammel, og The New Spring minder på mange måder om dén plade. Her er ganske vist ingen kristne budskaber, men ærligheden og indfølingen har Bastian Kallesøe tilfælles med Jonas Petersen.

Udtrykket på 'The New Spring' er dog mere klassisk akustisk folk’et i sit udtryk, og det er 60’er-navne som Bert Jansch og sine steder Donovan, der ligger først for, men fingerspillet i flere af sangene sender imidlertid tankerne i retning af ingen mindre end John Fahey.

Og når slagtøj pludselig dukker frem i ’For Everest (Shelley)’ og 'The Glow' minder det hele pludselig om amerikanske Dodos, mens Murder-sammenligningen er på sin plads i sange som ’By Your Side’ og ’Sunny Meadows’, hvor Kallesøes fraseringer minder Jacob Bellens’.

Unik og interessant stemme

Højdepunktet er måske ’Little Poet’, der er albummets mest omhyggeligt arrangerede sang, hvori det med en minimalistisk melodi, stærk tekst og et slet skjult indlagt efterspil lykkes for Kallesøe at få sagt mere end i nogen af pladens andre skæringer.

Et åbenlyst forbillede i de hurtigere sange er John Darnielle, der i mange år har udgivet album under navnet The Mountain Goats, men Bastian Kallesøe er ikke excentrisk nok til at kunne konkurrere med en gigant som ham. Mindre kan dog også gøre det.

Uanset hvad, er ’The New Spring’ ikke lige så interessant som Shout Wellington Air Forces debut fra i fjor – Kallesøe har simpelthen for lidt at rode med inden for de akustiske rammer. Til gengæld står det ikke til diskussion, at han er og bliver en af Danmarks mest interessante og unikke stemmer.

The New Spring turnerer i de kommende uger landet tyndt som support for de danske kollegaer i Figurines.

Andre læser også