Lige så glad, Kevin Magnussen var efter kvalifikationen til Monacos Grand Prix, lige så skuffet var han efter løbet.

Og lige så effektive Haas-teamet var til at få ham tilbage på banen efter en mindre afkørsel lørdag, lige så ineffektiv var deres strategi for danskeren søndag.

For Kevin Magnussen blev gade-racet i Monte Carlo en mega- skuffelse. Femte startposition gav berettigede håb om masser af VM-point og måske kindkys fra fyrsteparret på podiet.

Men en safetycar-periode tidligt i løbet kostede danskeren alle chancer: En 12.-plads var definitivt ikke det han kom til Monaco efter.

»Jeg fik en normal start, men bliver sinket af Sebastian Vettel, der kører langsomt ind i første sving. Så kan Daniel Ricciardo på ydersiden komme forbi, og vinde en position. Havde vi ikke kørt i pit under safetycar´en, havde jeg nok vundet den placering tilbage,« sagde han efter løbet.

Safetycar´en kom på bann kort efter, da Charles Leclerc punkterede, og smed dæk-rester ud over banen.

Selvom Magnussen over pit-radioen havde fortalt, at han havde god fart i bilen og kunne angribe Ricardo, valgte Haas-ledelsen at kalde ham i pit. Det tidlige pit-stop sendte danskeren langt ned i feltet, og han formåede ikke for alvor at køre sig tilbage i løbet.

Da de kørere, der havde overhalet Magnussen mens han holdt i pitten, selv skulle have skiftet dæk, var det så langt foran danskeren, at de kunne gennemføre deres stop uden at miste placeringer.

I bagkundskabens klare lys var det tydeligt, at det tidlige pitstop var en gigantisk brøler.

»Jeg ved ikke rigtig, hvad der skete. Der havde været en perfekt weekend indtil løbet, og det var en skam, det endte som det gjorde. Nu må vi undersøge, hvad der gik galt. Det blev ikke det løb vi havde håbet på: Jeg startede fra femtepladsen og kom i mål som nummer 12,« sagde en fåmælt Magnussen efter løbet.

Midtvejs i løbet blev Magnussen angebet af Sergio Perez (Racing Point-Mercedes).

Han afviste mexicaneren, men måtte skære igennem chikanen i en manøvre, der betød at han efterfølgende blev indkaldt for dommerne.

»Der skete ikke rigtig noget - jeg ser det som en ’race- incident’,« sagde Magnussen inden turen til dommerkontoret

Hamilton vandt med Lauda-hjelm

Lewis Hamilton gik i front fra pole position, og holdt trods massivt pres fra Max Verstappen (Red Bull-Honda) og dækproblemer føringen hele eftermiddagen. Verstappen blev idømt en tidstraf for et lille sammenstød med Valtteri Bottas (Mercedes) i pitten, og Sebastian Vettel arvede derfor andenpladsen.

Både Hamilton og Vettel stillede op med styrthjelme, der var malet i den netop afdøde Niki Laudas farver.

»Det var et af de sværeste løb i min karriere, og jeg er uendelig stolt af at kunne vinde det til minde om Niki,« sagde Hamilton efter sin tredje grandprix-sejr i træk.