Som afsløret i B.T. onsdag tager Kevin Magnussen et 'læreår' i amerikansk sportsvognsracing, inden han i 2022 ventes at debutere i VM-serien.

Efter bruddet med Haas F1 Team havde Magnussen fokus på den amerikanske IndyCar-serie for Formel 1-lignende biler. Her var han blandt andre i kontakt med topteamet Chip Ganassi Racing, der dog allerede havde alle pladser besat.

I stedet har Chip Ganassi ifølge engelske Autosport tilbudt danskeren en plads i sit sportsvognsteam, der i 2021 indsætter en Cadillac prototype i USA's største sportsvognsmesterskab, IMSA-serien.

Magnussen ville torsdag ikke bekræfte aftalen med Ganassi.

"Jeg vil annoncere noget snart – det er ikke så langt fra, at jeg kan fortælle om, hvad jeg skal næste år," sagde Magnussen.

Direkte adspurgt om IMSA-serien sagde han:

"Det er en fed serie – min far har kørt der i vel nok 20 år – og jeg har selv overværet flere løb. Der er fede biler og fede løb på nogle fede baner."

Ganassi var frem til 2019 sportsvognspartner med Ford og vandt blandt andet GT-klassen i Le Mans 2016. Nu gør man comeback i sportsvognsracing, hvor Magnussen angiveligt får den 34-årige Renger van der Zande som co-driver.

Hollænderen forsøgte frem til 2010 at kæmpe sig frem til Formel 1, og højdepunktet i formel-karrieren blev en samlet tredjeplads i det britiske Formel 3-mesterskab 2009. Samme år blev Magnussen nummer tre i det tyske Formel 3-mesterskab, men hvor danskeren fortsatte mod Formel 1, måtte van der Zande opgive drømmen om kongeklassen.

Renger van der Zande har de seneste år været en af de førende kørere i amerikansk sportsvognsracing, og i 2019 vandt han 24-timersløbet i Daytona sammen med blandt andre Fernando Alonso. Det bliver altså en erfaren kører, Magnussen skal dele bil med i 2021.

Chip Ganassi Racing andenkører bliver Renger van der Zande. Hollænderen (t.h.) vandt i 2019 24-timersløbet i Daytona sammen med blandt andre Fernando Alonso (t.v. for van der Zande).
Chip Ganassi Racing andenkører bliver Renger van der Zande. Hollænderen (t.h.) vandt i 2019 24-timersløbet i Daytona sammen med blandt andre Fernando Alonso (t.v. for van der Zande). Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

»For mig bliver det noget helt nyt at dele bil med en anden kører, men det er ikke en fremmed verden,« sagde Magnussen for nylig til B.T.

»Min far har kørt langdistancerace, så selv om jeg ikke selv har prøvet det, har jeg været tæt på den form for racing i mange år. Men det er noget andet end det, jeg er vant til: Når du vinder et løb i formel-racing, er det dig, der har vundet. Selvfølgelig har teamet spillet en rolle, men du har været den vigtigste brik, og det er dig, der står øverst på podiet – alene. Men jeg er sikker på, at det er fedt at opnå noget sammen med andre kørere – at vinde som et hold.«

Kevin Magnussens far, Jan, har været med i amerikansk sportsvognsracing i de seneste 15 år, hvor han flere gange har vundet GT-klassen. Med Chip Ganassi Racings Cadillac kommer Kevin Magnussen til start i den hurtigere prototype-klasse.

IMSA-serien afvikles i 2021 over 12 afdelinger med start på Daytona-banen i Florida i slutningen af januar. Løbene afvikles på både permanente racerbaner og gadebaner, og seriens største løb er 24-timersløbet i Daytona (30.-31. januar), 12-timersløbet i Sebring (20. marts) og sæsonfinalen Petit Le Mans i Atlanta (9. oktober).

Kevin Magnussen skal efter planen debutere i sportsvognsracing i Daytona sidst i januar.
Kevin Magnussen skal efter planen debutere i sportsvognsracing i Daytona sidst i januar. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Kevin Magnussens aftale med Chip Ganassi Racing omfatter i første omgang kun 2021. I 2022 ventes han at indlede et flerårigt samarbejde med det nye Peugeot Hypercar-team, der stiller op i VM-serien, hvor 24-timersløbet i Le Mans er hovedbegivenheden.