Formel 1 har gennem flere år arbejdet på at gøre sporten grønnere. Da de nuværende hybridmotorer blev indført i 2014, reducerede man benzinforbruget med over 30 procent, og bilerne skal inden for kort tid udelukkende køre på biobrændstof.

En lang række andre tiltag skal sikre, at Formel 1 er CO2-neutral senest i 2030. Det er ambitiøse mål, men ifølge den firdobbelte verdensmester Sebastian Vettel går det ikke stærkt nok med at forbedre klima og miljø i verdens hurtigste sport.

Vettel, der i år kører for Aston Martin, er blevet Formel 1s klimaforkæmper nummer 1.

»Formel 1 har planer om at gøre meget og har allerede gjort noget. Men er det nok? Nej – det er ikke nok,« siger Vettel om sportens tiltag.

Sebastian Vettel undgår flyrejser, når det er muligt, og ankommer til mange af løbene i Europa med bil eller tog.
Sebastian Vettel undgår flyrejser, når det er muligt, og ankommer til mange af løbene i Europa med bil eller tog. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Vettel mener ikke, at det er dobbeltmoralsk at køre Formel 1 og samtidig kæmpe for en grønnere fremtid. Sporten skal ikke være problemet – sporten skal være en del af løsningen på verdens klimaproblemer.

»Formel 1-biler er i dag fyldt med avanceret teknologi – men det er ikke særlig relevant for gadebiler. Det er åbenlyst forkert. Vi skal snart have et nyt motorreglement, og det skal være mere relevant for gadebiler og hjælpe hele verden mod nye transportformer. Formel 1 har tidligere været førende, når det handlede om at udvikle teknik til fremtiden – det skal vi blive igen,« siger han.

De 20 hybriddrevne Formel 1-biler er reelt kun ansvarlige for en lille del af sportens samlede CO2-udledning. Det er transport til mere end 20 løb om året, det er den helt store synder i klimaregnskabet.

»Vores løbskalender bør ændres, så vi ikke hele tiden krydser frem og tilbage mellem forskellige verdensdele. Vi skal afvikle løbene i samme områder efter hinanden,« siger Vettel.

Sebastian Vettel kører i år for Aston Martin, der meget passende stiller op med grønne biler.
Sebastian Vettel kører i år for Aston Martin, der meget passende stiller op med grønne biler. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Formel 1-organisationen har tidligere lovet af se på logistikken og strukturen i VM-kalenderen, men foreløbig er det blevet ved snakken, og 2022-programmet vil efter planen for eksempel krydse Atlanterhavet tre gange: i maj til Miami, i juni til Montreal og i efteråret til Austin.

»Det kan godt være, at der er nogle løbsarrangører, der ikke vil være tilfredse med at samle løbene, men det vil kunne reducere vores CO2-aftryk betydeligt,« siger Vettel, der selv undgår flyrejser, når det er muligt. Til mange af løbene i Europa rejser han med tog eller bil, og den lokale transport fra hotel til bane foregår på cykel.

Formel 1-tilskuerne skal efter Vettels mening også bidrage til give sporten et grønnere image.

»Vi har rigtig mange tilskuere, og det er en oplagt mulighed at fortælle dem om problemerne. De indtager store mængder mad og drikke, og vi kan helt sikkert blive bedre til at udlevere og pakke disse ting – alene på det område kan vi opnå rigtig meget,« siger tyskeren.

Sebastian Vettel stiller i denne weekend op i det italienske grandprix på Monza-banen, hvor han i 2008 vandt sit første grandprix (billedet).
Sebastian Vettel stiller i denne weekend op i det italienske grandprix på Monza-banen, hvor han i 2008 vandt sit første grandprix (billedet). Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Han gik selv forrest i oprydning på tribunerne efter det britiske grandprix for nylig. Søndag aften efter løbet brugte han tre timer på at samle affald sammen med sin træner og pr-chef.

»Det er vigtigt at indse, hvad der er på spil. Hvis vi ikke forstår det nu, har vi ingen fremtid. Jeg ved, det lyder dystert, men det positive er, at der faktisk er meget, vi kan gøre,« fortsætter Vettel, der vil stemme på De Grønne ved det kommende valg til den tyske Bundestag.