Det er noget af en udmelding at komme med, at man vil være bedst i hele verden til noget.

Det er ikke desto mindre, hvad supermarkedskoncernen Coop gør  i forbindelse med lanceringen af en ny satsning, der skal sikre bedre bæredygtighed.

Coop, der ejer kæderne Fakta, Brugsen og Irma, vil udskifte den nuværende plastemballage på 4.000 produkter før 2025 og på den måde skære 25 procent af sit plastforbrug.

»Det er vores ambition at blive de bedste i verden, og vi synes, at vi lægger rigtig godt fra land med den strategi, vi har. Vi vil have den mest ambitiøse og bæredygtige emballagestrategi for alle vores varer,« siger Signe Frese, der er ansvarlighedsdirektør i Coop, til DR.

Den nye emballage på de mange produkter skal fremover være genanvendelig, så miljøet belastes mindst muligt.

Coop er ikke den eneste spiller på det danske marked, der tænker i bæredygtighed i disse dage. Eksempelvis meldte norske Rema 1000 for nylig ud, at man vil udskifte alle plastbakker til kød, og hos Føtex vil man inden længe fjerne plastikbestik fra hylderne.