Hvis der er noget, Thomas Alcayaga er ekspert i, så er det supermarkedernes egne mærker. 

Gennem 85 smagstest på konceptet 'Det bedste af det Billige' har han smagt hundreder af dem. Og de er ikke nødvendigvis dårligere end de dyre mærker. Sådan lyder det i den seneste udgave af podcasten Spar Kassen. 

Her fremlægger B.T. et regnestykke, der viser, at en kurv med 20 fødevarer af mærker som Stryhns, Heinz og Galle og Jessen koster 615,25 kroner, mens samme kurv med butikkernes egne mærker koster 290,87 kroner. 

Det er jo mere end dobbelt så dyrt. Men er det også dobbelt så godt?

»Nej, det er de ikke,« lyder svaret fra Thomas Alcayaga:

»Det gode er dog, at de falder så meget i pris, mærkevarerne. De er prissat til en høj avance, så supermarkederne kan sætte prisen markant ned på tilbud. Mens de billige varer - dem ser du ikke på tilbud, for der prisen allerede så lav, at der ikke er så meget at hente.«

»Det er jo de samme dyre varianter, der kører i ring på tilbud. Så du kan jo godt få den lidt højere kvalitet til billige penge. Du skal bare følge med i en tilbudsapp.«

Hør det seneste afsnit af Spar Kassen, hvor smagstester Thomas Alcayaga blandt andet gennemfører en smagstest af franske kartofler. To af de billige varianter er lige så gode som den dyre - og koster halvt så meget. 

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.