Lyt til artiklen

Golf GTI er med sine 210 turbopotente hestekræfter en oplevelse på en snoet b-vej. Men alderen og prisen har gjort den voksen.

Den er gjort af samme stof som Solgryn, den grønne wellington og George Jensens marguerit.
Alder er et forbipasserende fænomen mens rollen er en konstant. Legenden Golf GTI har altid været det frække valg i Volkswagenfamilien og en tidløs drengeracer. Over årene er den dog blevet mere nobel og mindre bisset, og nu begynder taburetten at vakle. Siden lanceringen i 1976 er der trillet 5 generationer under viadukten, og den nuværende 6. generation er stadigvæk roden med læderjakke i Golffamilien. Men som stamfaderen til den hidsige familiebil, har den så stadigvæk biddet?
Er den stadigvæk rebellen til fartglade ungkarl der ikke vil være sat?

Turbopotens
Svaret er nej. Golf GTI er en fremragende køremaskine med elegante former og masser af turbopotens. 210 hestekræfter yder den 2 liters TSI-maskine – og det uden noget tilløb til ketchupeffekt eller snøl ved lave omdrejninger. Men det er ikke nok til at give den samme kant som stamfaderen. Prisen og alderen er ganske simpelt løbet fra GTI’en. I VW-familien er Scirocco med samme motor et billigere og smukkere alternativ. Ikke med samme legendariske aura og ternede sæder, men i bytte får man nogle af de smukkeste VW-kurver til dato, 20.000 kroner til sparegrisen og tæt ved identiske køreegenskaber.
Vil man have 5-døre og lidt familiedyder får du en Seat Leon Cupra med samme motor – her yder den bare 241 hestekræfter - til 400.000 kroner.
Det er ca. 50.000 kroner mindre end GTI’en. Cupra R er ikke en Golf GTI med samme historiske vingesus, men den har 30 hestekræfter ekstra, og så kan man passende bruge de 50.000 kroner på track-days, for det er på banen man får fuld valuta for de 241 hestekræfter.

Seat på gadedrengetronen
Men inden du afskriver Golfen helt, er det værd at slå en smule kold olie i blodet. For i starten af 2010 lander Golf R, og første handling bliver at vride læderjakken af GTI’en og selv indtage rollen som über Golf med træk på alle sutter. Den præsterer 270 hestekræfter, og så er den på par med den kommende Seat Leon Cupra R der har 265 hestekræfter. Sciroccoen lander dog også med den motor, og så er der dømt stort set dødt løb.
Med firehjulstræk får Golf R dog et køredynamisk forspring, og den bliver givetvis den hurtigste af de tre på en racerbane.
Resultat – Golf GTI er ude som bilen med nittebæltet der bliver oppe mens de andre søskende er madede og lagt i seng. Den rolle går til Golf R når den lander – i mellemtiden har Seat sat sig på gadedrengetronen hos familien Volkswagen.