Indfører 'lille millionærskat': Skatten stiger i det skjulte

I al ubemærkethed har regeringen besluttet at hæve det skrå skatteloft, som indtil nu har sikret, at ingen danskere betaler mere end 51,5 procent i skat af deres løn. Og det vil ramme 460.000 højtlønnede danskere til næste år, skriver Jyllands-Posten.

Stigningen i marginalskatten skal øge ligheden, og det er en positiv overraskelse, siger Enhedslistens finansordfører, Frank Aaen, som først har fået kendskab til skattestigningen efter at finansloven for det kommende år er blevet forhandlet på plads.

- Det er en lille millionærskat, og det er vi selvfølgelig yderst tilfredse med. Direktørfamilien kommer nok ikke til at mangle noget, men det her er principielt vigtigt, siger han.

DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN
 

Afstemning

Frank Aaen undrer sig dog over, at regeringen ikke undervejs i forhandlingerne har oplyst Enhedslisten om den ekstra skat til de højestlønnede. Ligesom skatteyderne har partiet ikke fået at vide, at marginalskatten stiger.

Professor i økonomi ved Aarhus Universitet, Bo Sandemann Rasmussen, siger, at regeringens forhøjelse af marginalskatten afviger fra de seneste års skattepolitik.

- De seneste mange skattereformer er gået i den modsatte retning. Loftet er ikke gået andre veje end nedad. Derfor er det her specielt, forklarer han til Jyllands-Posten.

Oppositionspartierne Venstre og De Konservative kritiserer skattestigningen, men økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) siger, at der er tale om en beskeden forhøjelse af det skrå skatteloft. Det vil stige til 51,7 procent, og det skal bane vejen for skattelettelsen på fedt og sukker, understreger hun.

- Der er tale om en nøje afbalanceret løsning, der også skal ses i lyset af, at vi i sommer lavede en meget vidtrækkende skattereform, der markant sænker skatten på arbejde, siger økonomiministeren.

Er det en god idé at ændre på det skrå skatteloft?
Deltag i debatten herunder. De bedste indlæg bliver bragt i BT torsdag.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Det er kun rimeligt at os der har meget hjælper dem som ikke har

Skrevet af Tom, Mandag den 26. november 2012, 13:52

men der er selvfølgelig også en del grådige intetsigende borgerlige vælgere herinde som kun tænker på sig selv og aldrig ville hjælpe andre. det handler om opdragelse og menneske syn. nogle har bare aldrig fået det ind med modermælken

håber de rejser langt væk og lever deres intetsigende, ensomme liv langt væk fra andre mennesker de kan udnytte og manipulere. så vil verden blive et bedre sted.

Det er kun rimeligt at os der har meget hjælper dem som ikke har

Skrevet af Tom, Mandag den 26. november 2012, 13:51

men der er selvfølgelig også en del grådige intetsigende borgerlige vælgere herinde som kun tænker på sig selv og aldrig ville hjælpe andre. det handler om opdragelse og menneske syn. nogle har bare aldrig fået det ind med modermælken

håber de rejser langt væk og lever deres intetsigende, ensomme liv langt væk fra andre mennesker de kan udnytte og manipulere. så vil verden blive et bedre sted.

50 %

Skrevet af jenni, Mandag den 19. november 2012, 19:01

50 % svarer : det er helt rimeligt.
Dem af de 51 %, der lever af andres skatter.
Der er 1 %, der har lidt mere samvittighed.

Men det er ikke godt nok.

Den fortjener at læses igen.

Skrevet af jenni, Fredag den 16. november 2012, 15:59

paradox
Skrevet af thomas, Onsdag den 14. november 2012, 15:34
Hvorfor er man egoist fordi man vil beholde sine egne penge, men man er ikke egoist, hvis man vil have andres penge

Lige præcis.
Det er psykopatisk.

penges velfærd.

Skrevet af jenni, Fredag den 16. november 2012, 15:53

Penge har det bedst i borgerens egen lomme.

skat vi betaler med glæde

Skrevet af Ole Clemmensen, Torsdag den 15. november 2012, 21:33

Hvorfor skal vi ikke bare betale alt til skat, så kan vi få en borgerløn, det ville det gøre det meget nemmer, alle på kontanthjælp, så kan vi også bruge de flere penge på 3 verdenslande, vi er jo sådan et rigt samfund, det er kun fru Hansen som ikke kan mærke det, for hun ligger i sit eget lort hele dagen.

NORMALISER LØNNEN for djøf OVERKLASSEN.

Skrevet af Danerland, Torsdag den 15. november 2012, 15:15

HER ER VELFÆRDSSAMFUNDET BEGRAVET -
DET STORE djøf RØVERI ==> http://www.tinyurl.dk/31833 -

Det er helt oplagt, at reducere / normalisere lønnen for den offentligt ansatte overklasse under djøf, som i tyve år har raget til sig i urimelig grad.

En normalisering for de 70.000 dyreste djøf `er vil give 11 milliarder Kr.

.................

Vi vil rig befolkning og fattig stat -

Skrevet af Hugo-Børge, Torsdag den 15. november 2012, 09:09

Regeringsarbejdet går tilsyneladende hovedsageligt med nederdrægtig og lumsk spekulation i, hvorledes der kan snuppes penge fra den arbejdsduelige, flittige og hæderlige del af befolkningen.
Det burde være regeringens vigtigste opgave at varetage landets og befolkningens interesser ved at spare og tilsikre befolkningen så rigt og ordentligt et liv som muligt - vi ønsker ingen rig stat, men en rig befolkning.
Hvem ind i hede, hule helvede har dog stemt på den nuværende fuldstændigt vanvittige, omtumlede og tåbelige regering ?

Talsmandens gerning

Skrevet af The Watcher, Onsdag den 14. november 2012, 17:44

v5 Nu går jeg til ham, som har sendt mig, og ingen af jer spørger mig: Hvor går du hen? v6 Men fordi jeg har talt sådan til jer, er jeres hjerte fyldt af sorg. v7 Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. v8 Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. v9 Om synd: at de ikke tror på mig; v10 om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig ikke længere; v11 om dom: at denne verdens fyrste er dømt.

v12 Jeg har endnu meget at sige jer, men det kan I ikke bære nu. v13 Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der kommer, skal han forkynde for jer. v14 Han skal herliggøre mig, for han skal tage af mit og forkynde det for jer. v15 Alt, hvad Faderen har, er mit; derfor sagde jeg, at han skal tage af mit og forkynde det for jer.

Guds rige og Menneskesønnens dag

Skrevet af The Watcher, Onsdag den 14. november 2012, 17:41

v20 Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: »Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; v21 man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.«

v22 Men han sagde til disciplene: »Der skal komme dage, da I vil længes efter at se blot én af Menneskesønnens dage, men I skal ikke se den. v23 Man vil sige til jer: Se, dér er han! eller: Se her! Men gå ikke derhen, og følg ikke efter. v24 For som lynet lyser fra den ene ende af himlen til den anden, når det lyner, sådan skal Menneskesønnen vise sig på sin dag. v25 Men først skal han lide meget og forkastes af denne slægt.

v26 Og som det var i Noas dage, sådan skal det også være i Menneskesønnens dage: v27 De spiste og drak, giftede sig og blev bortgiftet lige til den dag, da Noa gik ind i arken, og syndfloden kom og udslettede dem alle. v28 Eller som i Lots dage: De spiste og drak, købte og solgte, plantede og byggede; v29 men den dag, da Lot forlod Sodoma, regnede ild og svovl ned fra himlen og udslettede dem alle. v30 På samme måde skal det være den dag, da Menneskesønnen åbenbares. v31 Den, som den dag er oppe på taget og har sine ting nede i huset, skal ikke gå ned og hente dem, og lige så lidt skal den, der er ude på marken, vende hjem igen. v32 Husk på Lots hustru! v33 Den, der søger at redde sit liv, skal miste det, men den, der mister det, skal vinde det. v34 Jeg siger jer: Den nat skal to mænd ligge på samme seng; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage. v35 To kvinder skal male på den samme kværn; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage. v36 To mænd skal være ude på marken; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.« v37 Disciplene spurgte ham: »Hvor, Herre?« Han svarede dem: »Hvor ådslet er, dér vil også gribbene flokkes.«

Lignelsen om det mistede får og om den tabte mønt

Skrevet af The Watcher, Onsdag den 14. november 2012, 17:33

v1 Alle toldere og syndere holdt sig nær til Jesus for at høre ham, v2 og farisæerne og de skriftkloge gav ondt af sig og sagde: »Den mand tager imod syndere og spiser sammen med dem.« v3 Men han fortalte dem denne lignelse: v4 »Hvis en af jer har hundrede får og mister et af dem, lader han så ikke de nioghalvfems blive i ødemarken og går ud efter det, han har mistet, indtil han finder det? v5 Og når han har fundet det, lægger han det glad på sine skuldre, v6 og når han kommer hjem, kalder han sine venner og naboer sammen og siger til dem: Glæd jer med mig, for jeg har fundet det får, jeg havde mistet. v7 Jeg siger jer: Sådan bliver der større glæde i himlen over én synder, der omvender sig, end over nioghalvfems retfærdige, som ikke har brug for omvendelse.

v8 Eller hvis en kvinde har ti drakmer og taber én af dem, tænder hun så ikke et lys og fejer i huset og leder ivrigt, lige til hun finder den? v9 Og når hun har fundet den, kalder hun sine veninder og nabokoner sammen og siger: Glæd jer med mig, for jeg har fundet den drakme, jeg havde tabt. v10 Sådan, siger jeg jer, bliver der glæde hos Guds engle over én synder, som omvender sig.«

vestager?

Skrevet af kristian, Onsdag den 14. november 2012, 17:27

det er helt sikkert vestager der mangler penge til udlændinge for hun bestemmer alt, men det er da meget mærkeligt hun ikke tager fra de fattige som hun plejer.

omfordeling

Skrevet af E., Onsdag den 14. november 2012, 16:39

Omfordelings samfundet og kommunismen længe leve, lige indtil den da vi går på røven!!!!!

paradox

Skrevet af thomas, Onsdag den 14. november 2012, 15:34

Hvorfor er man egoist fordi man vil beholde sine egne penge, men man er ikke egoist, hvis man vil have andres penge.

Os der arbejder bliver betragtet som rene skaffedyr. Vi burde emigrere og lade nasserøvene sidde tilbage, så kan de lære det.

Samfund

Skrevet af Hanse, Onsdag den 14. november 2012, 16:41

Hvor vil du emigrere hen hvor der ikke er noget samfund??? Det er en betingelse for at kunne beholde sine penge, men uden et samfund var der heller ingen penge til dig, ingen har mere ret til arbejde og tjene penge end andre, hvis du en dag skulle blive syg vil du sikkert være glad for at der er et samfund som så tager sig af dig, eller hvad? Du ville måske hellere bare dø hvis du brækkede benet eller blev alvorligt syg og ikke kunne få det sat sammen og hjælp til at komme videre, eller mener du at alle andre end dig selv skulle betale for det?

.

Skrevet af E., Onsdag den 14. november 2012, 17:14

Det hedder forsikring, og det er mere effektivt en omfordeling.

Restance

Skrevet af Christensen, Onsdag den 14. november 2012, 15:22

Forleden fremgik det (atter) at der er store skatterestancer mv.
til det offentlige, nemlig 62 mia. som man oplyste havde sin årsag i finanskrisen.
Kurven, hvor det for alvor gik galt med restancen, ses dog at
knække allerede primo 2007, dvs. ca. 1,5 år før krisen.
Primo 2007 var tidspunktet for strukturreformen, dvs. hvor SKAT overgik fra kommune til stat. Opkrævningerne er altså slået fejl.
Politikerne har også dér fejldisponeret, hvilket giver sig udslag i panik-tiltag, der rammer de allerede skattebetalende.

Riges ekstraskat

Skrevet af Danielle Christoff, Onsdag den 14. november 2012, 14:58

De rige i kommuner med lav muslimprocent skal betale ekstraskat, fordi de ikke vil have dem boende i deres kommuner. Den rige elite er jo så glade for dem!

Budgettet

Skrevet af Hanse, Onsdag den 14. november 2012, 14:41

Nu har de fjernet nogle fedtafgifter fra den tidligere regering, så skal budgettet hænge sammen skal der noget ind et andet sted. Udlandet/udlændinge/kriminelle skal jo først have del i goderne og så kan danskerne dele det som er tilbage, samtidig har vi fået en gruppe i befolkningen som er utroligt griske og tænker kun på sig selv-selv-selv.

Lyssky forretninger

Skrevet af Henrik Hansen, Onsdag den 14. november 2012, 14:22

Endnu engang ind af bagdøren forretninger hos Formand Vestager og Blondinen.
Det vil dog klæde alle i hele kongeriget at bidrage - hvilket dog nok ikke omfatter de 179 (ikke produktive) medlemmer af "øvre Danmark" som alle har arbejdssted på Christianborg.
Gå nu foran - og indrøm jer selv en lavere aflønning og pension - og dette med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2012 - I har jo ikke præsteret noget positivt i perioden alligevel.

Hallo SKAT hvor er i henne !

Skrevet af Jesper P, Onsdag den 14. november 2012, 14:15

Håber meget snart, at "SKAT" får sat kadancen/hastigheden væsentligt op i handling, og hurtigst muligt ser og får inddrevet alle de enorme store summer der ligger i uafviklede ubetalte retmæssige skatter/skatterestancer.
Det er simpelt hen for dårligt SKAT.

Valg NU

Skrevet af Lone, Onsdag den 14. november 2012, 14:07

Sæt skat og alle afgifter ned - så vil forbruget øges (logik for perlehøns).
Spar på u-landshjælpen 14 milliarder ned, og brug dem på vores egne svage danskere. Danmark har givet milliarde hvert år til u-landene i flere generationer - har det hjulpet? NEJ.

gaveboden

Skrevet af Tonny, Onsdag den 14. november 2012, 14:00

Når man i den ene udsendelse efter den anden kan se hvordan de alligevel smider rundt med pengene til alt muligt overflødigt kan de ligeså godt betale skat,så vestager nogle flere at bruge på vores gæster.

Politisk makværk

Skrevet af Cobi, Onsdag den 14. november 2012, 13:44

Disse afgifter var medvirkende til at visse fødevarer blev pålagt prisstigninger i sin tid. Nu gætter jeg på at priserne nok ikke falder igen, efter at afgifterne fjernes, så vi rammes altså to gange.

Mere i SKAT og mindre til forbrug fordi priserne ikke falder.

Misforstået ledelse og regering -

Skrevet af Pilkaer, Onsdag den 14. november 2012, 13:39

Vi ser rundt omkring, hvorledes rigtig mange virksomheder må afskedige folk fordi de forskellige får alt for meget i løn - skal betale alt for meget i skatter, afgifter og gebyrer, som de forskellige så må opkræve hos arbejdsgiverne - nye, gode eksempler er DONG, Vestas og SAS.
Et stort - meget stort - antal borgere er forsørgede og aflønnede af det offentlige og er derfor ikke særligt interesserede i, at skatter og afgifter sænkes, men de, der skal financere og tjene de mange penge til det offentlige har store problemer med fortsat at skulle skaffe alle disse penge til de offentlige ghettoer.
Regeringen, der jo er rigets ledelse, har fuldstændigt misforstået, hvad vælgerne har valgt den til - den skal naturligvis varetage borgernes interesser og sænke skatter, afgifter og gebyrer - i alles interesser.
Det er også med alt for kort varsel, at regeringen oplyser om højere skatter til hen mod 1/2 million danske borgere - det tager altså noget tid af flytte sin virksomhed og husstand til udlandet.

Den nemme løsning!

Skrevet af GG, Onsdag den 14. november 2012, 13:34

Kære Annette!

Tillykke med Formands valget og udnævnelsen til Erhvervs- og vækstminister!

Du er den første politiker, jeg vil bruge min tid på, hvorfor jeg beder om et kort personligt møde i uge 47, hvor jeg er tilbage i Danmark!

Jeg vil præsenterer 2 muligheder, der kan skabe eksport for små og mellemstore danske virksomheder, indenfor en overskuelig økonomisk ramme!

Jeg imødeser Dit svar på min henvendelse!

Tak for venlig forespørgsel til erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen.

Lige nu ligger der en række forskellige opgaver forude, som kræver ministerens opmærksomhed, derfor har hun desværre ikke mulighed for at holde et møde i den nærmeste fremtid!

De kan ikke overse, at løse de vigtige opgaver!

Kun 30 kronor.

Skrevet af Jan Larsen, Onsdag den 14. november 2012, 13:33

Regeringen har lige rippet overførselsindkomsterne med lavere satsregulering, 0.2% mere i bundskat, samt ingen andel i de massive skattelettelser der allerede træder i kraft fra 2013 og frem til 2023. Der var der ingen hylen op, nu skal de mest velstillet slippe med sølle 30,- mere om måneden i skat og så hyler alle op.

Hyklere.

HTS regeringen og EL gør os rundtossede.

Skrevet af Jesper P, Onsdag den 14. november 2012, 13:08

Jeg synes da, at det var ret og rimeligt at VKO satte afgifterne op på usunde fedt- og sukkerholdige forbrugsvarer (har også virket siger de kloge), idet det var en del af Lars Løkke folkesundhedstiltag/sundhedsreformer.
Kan denne dumme regering ikke forstå, at det især burde være økologiske, let- og sundt pålæg/fødevarer med mindst mulig fedt- og sukker, der burde have haft denne afgiftslettelse.
Og finansiering af alt dette er ikke særlig opfindsomt af regeringen. Håbløs og skadelig regering inc. EL.

kbm

Skrevet af Kenneth Møller, Onsdag den 14. november 2012, 13:01

Husk det er kun 460000 danskere der bliver ramt.
Men det er åbenbart meget vigtigt siden det er de rigeste i vores samfund.
Det er da meget vigtigere at tale om at der bliver pillet ved bundfradraget. det rammer jo alle, men det bliver der ikke skrevet et ord om nogensteder.
Deraf kan det så konkluderes at journalister hører til de 460000 danskere der er blevet ramt.
kbh

Ramt eller ej

Skrevet af Bettina Andersen, Onsdag den 14. november 2012, 13:11

Jeg bliver da også ramt - og jeg er hverken journalist eller direktør.
Jeg har heller ikke arvet eller vundet i Lotto.
Men jeg arbejder r.... ud af bukserne, så jeg har råd til mine børn, mine fritidsinteresser og min alderdom.