SAS kalder søndagens nødlanding i Aalborg for en isoleret hændelse. Men producenten har fortalt SAS om tidligere problemer med flytypen i Japan.

Den oplysning valgte SAS at fortie, skriver Nyhedsavisen tirsdag. SAS kalder selv ulykken for en isoleret hændelse.

Men for andre er det en gammelkendt sandhed, at propelflyet Dash 8-Q400 af og til svigter i afgørende situationer. Flere gange tidligere har landingsstellet nemlig nægtet at folde sig ud inden landing.

Søndag eftermiddag gik det galt igen, da propelflyet måtte nødlande i Aalborg Lufthavn med et defekt højre næsehjul.

Hos SAS forklarede vicekoncernchef John Dueholm straks, at man søndag tog kontakt til den canadiske flyfabrikant Bombardier for at høre, om de havde kendskab til lignende tilfælde.

- Det siger de, at de ikke har, så derfor betragter jeg ulykken som en isoleret hændelse, sagde John Dueholm.

Til Nyhedsavisen forklarer Bombardiers talsmand, Marc Duchesne, dog, at man gjorde SAS opmærksom på, at japanske Nippon Airways tidligere har haft problemer med flytypens landingsstel. Duchesne understreger dog, at man ikke kender til problemer med lige netop det højre næsehjul, som SAS specifikt spurgte til.

Desuden viser en gennemgang af flyets historie, som tidligere luftkaptajn i SAS Oluf Husted og fagbladet Ingeniøren har foretaget, at flytypen mindst seks gange har givet sved på panden for piloten mellem 2001 og 2007. Og hver gang har kvalerne skyldtes et defekt landingsstel.

På intet tidspunkt har hændelserne betydet tab af menneskeliv.

- Det er forstemmende, at SAS-ledelsen står og lyver direkte op i tv-kameraerne, siger tidligere luftkaptajn Oluf Husted.

I Japan har man også haft problemer med flyet, og i marts i år valgte det japanske flyselskab Nippon Airways foreløbig at forbyde flyvning med Dash-fly.

Ifølge Statens Luftfartsvæsen vil flytypen Dash 8 dog stadig blive brugt i Danmark, indtil havarikommissionen har fundet årsagen til ulykken.

SAS valgte i går at gå landingsstellet efter på samtlige Dash 8-fly de kommende dage.

- Vi gør det af egen fri vilje, fordi vi sætter sikkerheden højest. Vi mener fortsat, der er tale om en isoleret hændelse, siger John Dueholm ifølge DR.

I går bad Bjarne Laustsen (S) trafikminister Flemming Hansen (K) om at kortlægge, hvor mange fly af typen Dash 8, der har været involveret i ulykker.