Den frie konkurrence på elmarkedet skulle have været en realitet ved indgangen til 2003, men mere end halvandet år efter den planlagte markedsåbning formår elselskaberne stadig ikke at håndtere de dataoverførsler omkring kundeskift, som er afgørende for at få liberaliseringen til at fungere.

De mange problemer betyder, at en af de nye aktører i branchen, grovvareselskabet DLG, i realiteten er blevet chikaneret til at neddrosle sine aktiviteter på området, skriver Berlingske Tidende. DLG har klaget til Energitilsynet, men selv om det er åbenlyst, at netselskaberne konsekvent bryder spillereglerne, får det ingen konsekvenser.

- Det er fuldstændigt uacceptabelt. Nu er der gået over halvandet år, siden liberaliseringen trådte i kraft. Alligevel fungerer tingene ikke. Det er meget sværere at trænge igennem på elmarkedet, end det var på teleområdet, siger direktør Flemming Møgelmose fra DLG, som i dag sælger meget andet end grovvarer.

/ritzau/