40.000 danskere er berørt af Sterlings konkurs. Se hvilke selskaber du kan stole på.

SE LISTEN: FLYSELSKABER DU KAN STOLE PÅ - OG FLYSELSKABER DU SKAL PASSE PÅ

Klokken 02.22 natten til onsdag meddelte Danmarks næststørste flyselskab, at det ikke stod til at redde. Sterling gik konkurs med et brag.

De helt store tabere er de tusindvis af danskere, der har købt billetter hos det krakkede selskab. Juleferien og skituren er i fare for mange, mens flere hundrede rejsende er strandet og selv må finde en alternativ måde at finde hjem på.

Eksperterne spår, at Sterlings krak blot er det første i en lang række.

Topchefen i British Airways, Willie Walsh, sagde i sidste måned, at omkring 30 flyselskaber vil bukke under inden nytår. 35 er allerede gået ned. Danskerne må forberede sig på, at en billet i hånden fremover ikke nødvendigvis er en garanti for, at de kan komme af sted på ferie.

I Københavns Lufthavn mødte B.T. Jytte og Frits Rønde, der i går morges skulle på golfferie i Malaga, men parret fik sig en slem overraskelse, da de mødte op i lufthavnen. I stedet for Sterlings personale, var det luftfartsmyndighederne, der tog imod og fortalte, at flyselskabet var gået konkurs.

- Vi står lige nu i ingenmandsland. Vi er blevet bedt om at ringe tilbage til vores rejsebureau Krone Rejser om en time, men vi ved jo ikke, om de kan hjælpe os. Vi håber bare, at vi kan komme af sted så snart som muligt, siger Jytte Rønde.

LÆS MERE NEDENFOR

Negative passagertal
Flyselskabernes problem bunder i to ting. Først kom de uhyre høje oliepriser. Dernæst ramte finanskrisen. Resultatet er en samlet gæld i flybranchen på over en trillion kr.

- For første gang siden SARS-epidemien i 2003 var passagertallene negative i september måned - det vil sige, at der var færre passagerer i september 2008 end i september 2007. Det er ekstremt sjældent og sker kun under store kriser, siger Anthony Concil, talsmand for flyselskabernes egen organisation, IATA.

SE LISTEN: FLYSELSKABER DU KAN STOLE PÅ - OG FLYSELSKABER DU SKAL PASSE PÅ

Lavprisselskaber i knibe
Krisen rammer især lavprisselskaberne hårdt.

- De gamle og veletablerede flyselskaber kan rationalisere og effektivisere på deres netværk eller administration, men lavprisselskaberne har ingen marginaler at justere på. Derfor står de i store problemer lige nu, siger Christer Karlsson, der er professor på Copenhagen Business School.

Også rejsebranchen mærker krisen.

- Statistisk set er der krakket et enkelt rejsebureau om året de sidste mange år. I år bliver det nok to eller fem, siger Ole Egholm, der står bag Dansk Brancheanalyse Aps.

SE LISTEN: FLYSELSKABER DU KAN STOLE PÅ - OG FLYSELSKABER DU SKAL PASSE PÅ

Vær på vagt
Ifølge Dansk Rejsebureauforening har danskerne mindst en mia. kr. stående i forudbetalte flybilletter, der ikke er dækket af den private rejseforsikring. Kun hvis man har købt rejsen som en pakkerejse, dækker Rejsegarantifonden - ellers må man som alle andre uheldige kunder og leverandører slås om de sørgelige rester i konkursboet. Der er derfor god grund til at være ekstra på vagt, næste gang familiens ferie skal betales. Flere eksperter, B.T. har talt med, peger på de større og mest konsoliderede selskaber som de mest sikre.

Her er billetterne ofte dyrere, men til gengæld kan du være sikker på at komme af sted på ferie.

SE LISTEN: FLYSELSKABER DU KAN STOLE PÅ - OG FLYSELSKABER DU SKAL PASSE PÅ