Danske børn køber for tiden armbånd i Fætter BR for at støtte Børnecancerfonden. Legetøjskæden påstår, at alt overskud fra salget går til de kræftsyge børn.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Men folk i den voksende industri for velgørenhedsarmbånd, tror at Fætter BR gemmer en del af pengene under bjørnehuen. Fætter BR tager en rund tyver for et af de lysegrønne silicone-armbånd. Kun fem kroner af de tyve går til Børnecancerfonden.

Det giver legetøjskæden elleve kroner i indtægter efter moms, da armbåndene koster helt ned til en krone at få produceret og fragtet fra Kina. Det oplyser Kræftens Bekæmpelse, der selv sælger støttearmbånd.

Det efterlader altså op til ti kroner til den storsmilende Fætter BR. Men det dækker kun lige omkostningerne ved at sælge armbåndet, fastholder man i legetøjskæden.

- Aftalen går i 0 populært sagt, og derfor er det rigtigt, at Fætter BR ikke tjener noget på det, siger Pernille Rydberg, kategorichef i Top Toy, der står bag Fætter BR til Copy Right Markedsføring.

Tvivlsomt regnestykke
Børnenes lommepenge skulle ifølge hende kun dække omkostninger ved produktion, distribution og markedsføring. Men folk i armbåndsbranchen sår tvivl ved regnstykket.

Der er nemlig virksomheder, der vil godt indrømme at tjene penge på den nye dille i velgørenhedsindustrien.

Det lille danske firma Abands tjener for tiden gode penge på at sælge støttearmbånd over nettet. Men her kan man ikke få Fætter BRs regnskab til at gå op.

- Det lyder umiddelbart meget mærkeligt. Jeg kender ikke Fætter BRs udgifter, men de må få armbåndene billigere end os, og så kan jeg ikke se, hvorfor de skulle have så store omkostninger, siger Nynne Neergaard Abands sælger for tiden et armbånd til støtte for Børns Vilkår. Det koster også tyve kroner. Her går 8,75 til det gode formål. Alligevel tjener Abands op til halvanden krone på armbåndet.

Sammenlignet er det altså over fem kroner, det koster mere at sælge armbåndene i Fætter BR.

Også Kræftens Bekæmpelse har mange erfaringer med selv at producere og sælge armbånd. Her vækker BRs påståede omkostningsniveau harme.

Det er synd
- Vores omkostninger er ikke i nærheden af af det niveau, Fætter BR har, og jeg synes, det er synd, at der ikke går mere til Børnecancerfonden, siger Kurt Damsgaard Kommunikationschef i Kræftens Bekæmpelse.

Hos den forholdsvise lille hjælpeorganisation Børnecancerfonden er man bare glad for de penge, man får fra Fætter BR.

»Samarbejdet giver os et pænt overskud og en god eksponering, så bundlinjen ser god ud for os,« siger sekretariatschef i Børnecancerfonden, Nina Dencker.