Efterklang har længe været et af dansk musiks sværere tilgængelige bands, men det laves der om på med gruppens tredje album ’Magic Chairs’, der indeholder ti konventionelle popsange dog tilsat d’herrers vanlige sans for eksperimenter.

For tre år siden gav Efterklangs andet album ’Parades’ anledning til masser af international omtale, særligt i den engelske presse, hvor danskernes atmosfæriske musik blev sammenlignet med Pink Floyds, og hvor selskabet 4AD siden tegnede kontrakt med gruppen.

Nu foreligger gruppens opus tre så endelig, og det er en overraskende lille plade. På godt og ondt.

Først og fremmest har Efterklang gjort op med fortidens skæve elektroniske kammerpop, der landede et sted mellem islandske Múm og amerikanske Rachel's, og i stedet byder ’Magic Chairs’ på ti stærkt gennemarbejdede popsange, hvoraf de fleste ville egne sig fint til at blive spillet i radioen.

En ting man i hvert fald aldrig tidligere har kunnet sige om den skæve gruppes musik.

Førstesinglen (og pladens bedste) ’Modern Drift’ ledes af et berusende, minimalistisk klavertema og Casper Clausens stemme, der nu lyder som en blanding af Coldplays Chris Martin og Mark Hollis (Talk Talk) – faktisk er vokalen den største force på ’Magic Chairs’.

Solid pop

Pludselig under albummets andet nummer, ’Alike’, slår det så, hvor tæt Efterklangs nye udtryk ligger op ad Elbows storladne pop, og denne britiske gruppe hjemsøger på ganske irriterende vis resten af pladen, der først og fremmest holdes oppe af danskernes nyfundne sans for solid pop.

Sange som ’I Was Playing Drums’ og ’Scandinavian Love’ peger i retning af samarbejdet med landsmændene i Slaraffenland; ’Full Moon’ og især ’The Soft Beating’ lyder som Arcade Fire, der spiller Talk Talk, og ’Mirror Mirror’ er pladens mest succesfulde forsøg på at indkapsle grandios post-rock og strygere i poppens begrænsende format.

Men for mange af de resterende sange mister desværre magien efter få gennemlytninger, og står på den måde i stærk kontrast til ’Tripper’ og ’Parades’, hvis numre netop først åbnede sig efter talrige afspilninger.

Nye tider


Når Efterklang forbliver i toppen af dansk musiks superliga, selvom der er gået for meget Elbow i den her, så er det fordi, ’Magic Chairs’ unægtelig er en fantastisk gennemført plade, der forhåbentlig senere vil stå som et overgangsværk til nyt musikalsk terræn.

Det er under alle omstændigheder pop for viderekomne, der tør tage skridtet fra Coldplays skabelonsange ind i et farverigt og eventyrligt univers, hvor de magiske stole står klar.

Præcis som Under Byen gjorde det for to uger siden, overrasker Efterklang med et mere konventionelt musikalsk udtryk – der er vist dømt nye tider inden for dansk musik her i det nye årti.

Efterklang spiller i Århus, Aalborg og København, henholdsvis den 14., 15. og 17. april.