Han er manden, der med sine ni sejre har vundet 24-timers løbet Le Mans flest gange. Men ikke alle år har været lige succesrige for Tom Kristensen.

'The Big Champion'. 'Mr. Le Mans'. Tom Kristensen har siden sin niende Le Mans-sejr søndag eftermiddag fået tildelt mange flotte prædikater af verdens pressen.

Og det må siges at være velfortjent.

For da han sammen med skotten Allan McNish og franskmanden Loic Duval stod øverst på podiet, var det velvidende, at ingen tilnærmelsesvis når ham til sokkeholderne på den franske bane.

Belgieren Jacky Ickx er med sine seks sejre i slutningen af 60erne og frem til 80erne manden, der kommer tættest på Tom Kristensen.

Den 45-årig dansker kørte sit første Le Mans i 1997, og siden har resultaterne været blandet. Motorproblemer, forulykkede holdkammerater er blot nogle af årsagerne til, at Tom Kristensen ikke har flere titler på cv'et.

Sporten.dk giver dig overblikket over Tom Kristensens 17 år i Le Mans:

1997: Tom Kristensens første år i Le Mans. Han vinder løbet i sin Joest-Porsche og starter en vidunderlig historik på den franske bane.

1998: BMW V12 LM-RSR-modellen havde mange fejl. Blandt andet i styretøjet og bremserne. Bilen blev trukket ud af løbet.

1999: Udgik af løbet. Holdkammeraten JJ Lehto smadrede deres BMW V12 LM-RSR efter at have ført løbet. Et helt kvarter efter uheldet lå de stadig etter. Så langt havde de været foran.

2000: Vinder Le Mans i Audi R8 og starter en imponerede sejrsrække over de næste seks sammenhængende år.

2001: Vinder Le Mans sin Audi R8.

2002: Vinder i sin Audi R8.

2003: Vinder i Bentley Speed 8.

2004: Vinder i sin Audi R8.

2005: Vinder i sin Audi R8.

2006: En række tekniske problemer i den dengang nye dieselbil Audi R10 TDI gjorde, at han måtte nøjes med en tredjeplads.

2007: I sin Audi R10 TDI var han på vej på til en sikker sejr, men syv timer før mål taber bilen det ene hjul og udgår.

2008: Vinder sin ottende Le Mans-titel i Audi R10 TDI.

2009: Slutter nummer tre i Audi R15 TDI.

2010: Slutter nummer tre i Audi R15 TDI Plus. Det var året, hvor han kun lige nåede at blive klar til løbet, efter han i januar havde revet sin akillessene over.

2011: Måtte udgå efter kun 50 minutter, da teamkammerat Allan McNish i Audi R18 TDI nummer 3 forulykker.

2012: Bliver nummer to i Le Mans i Audi R18 TDI e-tron quattro.

2013: Vinder sin niende Le Mans-titel i Audi R18 TDI e-tron quattro.