Selvom eksperter peger på, at betalingsringen indhentes af GPS-teknologi til at opkræve afgifter på vejene, afviser SF at erstatte betalingsringen med GPS.

Selvom opfordringen er klar fra eksperter i trafikteknologi fra DTU og Aalborg Universitet, afviser trafikordfører for SF, Anne Baastrup, at droppe betalingsringen og indføre GPS-baseret roadpricing i stedet.

- Det har vi jo talt om i rigtigt mange år. Vores mål er, at vi bruger en simpel model, som kan fungere med det samme. Vi har sammen med transportministeren valgt at gå efter det kendte, siger hun.

Men fordi udviklingen inden for GPS-teknologi er så fremskredet, mener eksperterne altså, at en betalingsring ikke er den bedste løsning.

- En betalingsring er samfundsøkonomisk spild af tid og penge. Roadpricing kan være fuldt implementeret inden for tre-fem år, fastslår lektor Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet til Politiken.

Den udmelding overrasker ikke SFeren.

- Vi har hele tiden vidst det her, og vi har også vidst, at Harry Lahrmann ville komme ud med det her, for det har han også skrevet til os, så der er intet nyt her. Men det er vel altid en god historie her op til jul, siger Anne Baastrup.

GPS-teknologien fungerer ved, at en lille boks med en gps bliver sat i bilen, og oplysningerne om, hvor bilen er, bliver så sendt til Skat, som opkræver afgifterne.

Eksperterne mener, at den GPS-baserede roadpricing er en mere retfærdig metode, fordi man betaler afgifter ud fra trængsel i trafikken og kørte kilometer, og ikke bare for at krydse frem og tilbage over betalingsringens grænse.

Og selvom det ikke er planen at bruge GPS-metoden til betalingsringen, er det stadig på skatteministerens tegnebræt af fremtiden trafikafgift, fortæller Anne Baastrup.

- Der er altid mulighed for, at finde på noget engang i fremtiden. Det er så det, skatteministeren er i gang med, nemlig at finde en lastbilafgift via roadpricing, altså GPS-systemet, siger hun.