Pølsevognen forsvinder fra gadebilledet. På tre år er kommet en tredjedel færre fra København. Der skal nye boller på suppen, hvis de skal overleve, lyder det.

Skinkekutteren, medister-diligencen, Café Fodkold, svine-knallerten. Der findes snart flere øgenavne, end der findes pølsevogne på de københavnske gader. På blot tre år er antallet af pølsevogne faldet med en tredjedel fra 93 til 60. Det skriver Urban.

- Kernekunderne er mænd på plus 40 år, og der kommer ikke nye til. Folk vil have sundere mad, og samtidig er udbuddet af etnisk fastfood som kebab og sushi blevet meget større, lyder forklaringen fra Jesper Sejerø, der er områdechef i Teknik og Miljøforvaltningen.

Kommunen vil gerne bevare pølsevognen i bybilledet. Derfor undersøger man nu, hvordan pølsemændene kan udvide deres varesortiment og dermed lokke nye kunder til.

- Mange pølsemænd må kun sælge pølser og sodavand. Vi har hørt fra flere, at leverandørerne ikke vil lade dem sælge andet. Derfor overvejer vi at gå i dialog med leverandørerne, så pølsemændene får bedre vilkår for at udvide deres varesortiment, siger Jesper Sejerø.

Hos Tulip Food Company kan pølsemænd leje en pølsevogn, hvis de samtidig langer firmaets produkter over disken.

- Vi mener, at man sagtens kan udvikle pølsevognene i en ny retning, så de også har en fremtid i Danmark om 50 år. Det er blandt andet et spørgsmål om at få nogle mere fedtfattige produkter, groft brød og lignende. Problemet er, at folk ofte søger over mod det, der er nyt, siger Rune Pedersen, der er kommunikationsansvarlig hos Tulip.

Han nævner byens mange sushirestauranter som et eksempel.

/ritzau/