Reparationerne af Jernbanebroen ved Aalborg, som blev påsejlet i marts, trækker ud. Derfor må DSB nu udskyde den planlagte genåbning.

Jernbanebroen over Limfjorden ved Aalborg åbner alligevel ikke for togtrafik 11. september, som det ellers var planlagt. Det oplyser DSB i en pressemeddelelse.

I stedet må nordjyderne og aalborgenserne vente indtil 29. oktober med at krydse Limfjorden på skinner. Datoen kan dog ændre sig, understreger DSB.

- Selvom strækningen mellem Lindholm–Hjørring er færdigombygget i slutningen af september har vi valgt at forlænge køreplanen med busser af hensyn til passagererne indtil sporarbejdet arbejdet på Limfjordsbroen mellem Aalborg og Lindholm også er færdigt, siger regionschef Jørgen D. Rasmussen.

Beslutningen om at forlænge særkøreplanen er truffet i samråd med NT, Region Nordjylland, Nordjyske Baner og de fire involverede kommuner.

Den gamle bro, som siden 1938 har forbundet Aalborg og Nørresundby, pådrog sig alvorlige skader, da et finsk containerskib i marts påsejlede den.

Banedanmark har indgået aftale med MT Højgaard A/S om at bygge og montere en ny broklap på jernbanebroen over Limfjorden.

Påsejlingen 28. marts forskubbede broklappen og togskinnerne med op til en meter. Skaderne medførte, at broen øjeblikkeligt blev lukket for både togtrafik og al sejlads.

I april blev den ødelagte 400 ton tunge broklap fjernet, så der igen var fri sejlads igennem Limfjorden.

Hos Region Nordjylland er man rigtig ærgerlig over, at sporarbejdet på broen trækker ud:

- Påsejlingen af Limfjordsbroen har besværliggjort hverdagen for nordjyske togpassagerer. Nu betyder den manglende bro også, at de ikke kan få glæde af de nyrenoverede skinner (mellem Lindholm og Hjørring, red.), fordi sporarbejdet bliver forsinket. Det er ærgerligt, men under de givne omstændigheder er det det bedste for passagerne at fortsætte med særkøreplanen med busser, siger Regionsrådsformand Ulla Astman.