Mandag skulle den amerikanske elbilsproducent Tesla været mødt op i retten i Oslo. I stedet har bilproducenten valgt at indgå forligt med over hundrede af deres norske kunder, som har følt sig ført bag lyset.

Det skriver det norske medie Dagens Næringsliv.

126 utilfredse elbils-ejere fra Norge, der havde anlagt sag mod den amerikanske producent af luksuriøse elbiler, er nu blevet tilbudt at få udbetalt en kompensation. Det sker, fordi deres elbil angiveligt har vist sig ikke at være i nærheden af så kraftfuld, som Tesla ellers har proklameret. De 126 ejere har ikke ment, at deres Tesla model P85D udøvede de 700 hestekræfter, som bilen, ifølge kunderne, skulle kunne præstere. Ifølge de 126 ejere var deres model nemlig 'kun' i stand til at yde 469 hestekræfter.

De mange ejere har desuden også klaget over bilens accelerationsevne, som er opgivet til 3,4 sekunder fra 0-100 km/t, da denne hastighed skulle være målt med en såkaldt 'rullende start' frem for fra stilstand. De mange norske bilejere krævede 129.700 norske kroner i erstatning pr. bil, svarende til omkring 107.700 danske kroner. Beløbet skulle dække prisforskellen på den omtalte model og en andel af Teslas modeller.

Ifølge Dagens Næringsliv er sagen dog endt i et forlig, hvor Tesla er gået med til at betale 65.000 norske kroner i erstatning pr. bil. Såfremt samtlige 126 utilfredse bilejere takker 'ja' til tilbuddet, kommer det til at koste Tesla 8,2 millioner norske kroner. Omvendt vil Tesla slippe for at betale bilejernes sagsomkostninger, hvilket de muligvis ville være nødsaget til, hvis sagen kom for retten og endte til bilejernes fordel. Ifølge Dagens Næringsliv er det en del af forliget, at parterne selv betaler sagsomkostningerne.

Dagens Næringsliv skriver desuden, at Tesla selv står fast på, at man har oplyst korrekt omkring deres elbilers ydeevne omkring antallet af hestekræfter samt acceleration. Tesla oplyser i stedet, at 'tekniske begrænsninger' forhindrer bilens batteri i at levere tilstrækkeligt med strøm, til at den pågældende model kan slippe alle 700 hestekræfter løs på de norske veje.