Seks linjer i Facebooks nye betingelser vækker ramaskrig
Betingelser for brug af internettjenester bliver sjældent nærlæst, men et oplæg til nye af slagsen på Facebook har fået folk på mærkerne. Det vækker bekymring om øget anvendelse af brugernes profiler i reklamer.
Det er blot en enkelt passus, der fylder seks linjer af de 26 sider. Og ofte ville den passere uden at blive ramt af et blik. Det er almindelig kendt på internettet, at folk sjældent nærlæser de betingelser og politikker, de accepterer som brugere af digitale tjenester. Men især ét afsnit i to nye oplæg til betingelserne på det sociale netværk Facebook har imidlertid skruet op for luppen på læsebrillerne, selv om de endnu ikke er endeligt vedtaget.
»Du giver os ret til at bruge dit navn, profilfoto, indhold og information i forbindelse med kommercielt, sponsoreret eller relateret indhold (f.eks. et varemærke, du synes godt om),« lyder et udsnit af den passus, der stammer fra oplægget til en ny version af »erklæring om rettigheder og ansvar«.
Den blev offentliggjort sammen med en omformuleret »politik for brug af data« på Facebook den 29. august og forklarer videre, at det for brugerne vil betyde, at de giver tilladelse til, »at virksomheder eller andre enheder kan vise deres navn og/eller profilfoto, uden de får nogen kompensation for det«.
Siden har tusinder af brugere kommenteret teksten – overvejende negativt, ligesom amerikanske organisationer med fokus på beskyttelse af privatliv på nettet har kritiseret ændringerne over for de amerikanske konkurrence- og telemyndigheder, Federal Trade Commission (FTC).
Via sit nordiske PR-bureau i Sverige, Northern Link PR, understreger Facebook, at selskabet ikke mener, at oplægget til de omformulerede politikker giver Facebook nogen yderligere ret til at bruge kundernes informationer i reklamer, men at de snarere præciserer og forklarer eksisterende praksis. Facebook oplyser desuden, at brugerne fortsat via deres indstillinger vil kunne begrænse det afgivne samtykke, som ifølge tekstens ordlyd vil sige, at selskabet vil respektere det, hvis brugerne har valgt en begrænset modtagerkreds til deres indhold.
Herhjemme falder oplægget til den nye ordlyd dog ikke i god jord hos Forbrugerrådet.
»Vi mener, at man skal have lov til at være på Facebook, uden at man risikerer, at ens navn og billede bliver brugt i forbindelse med reklamer. Det er fint, at Facebook spørger, hvem man vil dele sit indhold med, men vi mener, at der skal gives en konkret tilladelse til, at ens billede må blive brugt i reklamer,« lyder det fra Forbrugerrådets seniorjurist, Anette Høyrup.
Ikke umiddelbart gyldigt samtykke
Vurderet ud fra den overordnede ordlyd i det fremlagte oplæg mener partner i advokatfirmaet Kromann Reumert Pia Kirstine Voldmester, der er ekspert i lovgivning vedrørende databeskyttelse, at de nye formuleringer i forhold til dansk ret ikke umiddelbart udgør et gyldigt samtykke til at anvende folks navn, foto og indhold i reklamer. Det skyldes ifølge Pia Kirstine Voldmester, at den ikke lever op til en række punkter i persondatalovens krav om, at et samtykke skal være specifikt og informeret:
»Som eksempel er den mulige modtagerkreds ikke specificeret nærmere – ud over at det ret beset kunne være gud og hver mand og reklamer for hvad som helst, hvilket ikke vil være tilstrækkeligt efter dansk ret. Derudover er det tvivlsomt, om det er informeret – altså om folk er klar over, at de afgiver et samtykke,« vurderer Pia Kirstine Voldmester og tilføjer, at det – selv hvis ordlyden var tilstrækkelig præcis og specifik – helt overordnet ville være diskutabelt, om et samtykke af den karakter kan indhentes via almindelige vilkår.
Om Facebooks oplæg til, at brugerne kan begrænse det afgivne samtykke (som beskrevet i faktaboksen), lyder hendes vurdering, at fremgangsmåden kan give grund til hejse et advarselsflag, men at det vil afhænge af, hvordan den konkrete mulighed bliver endeligt udformet.
Negative reaktioner
Indtil videre har Facebook ikke endeligt vedtaget de nye formuleringer, men offentliggjort dem og opfordret folk til at kommentere, hvis de har indvendinger. Det har 27.020 brugere gjort (onsdag kl. 12), og det er især ordlyden om brug af profilfoto og informationer i relation til reklamer, der høster negative reaktioner.
»I kan tilføje mig til listen af personer, der ikke ønsker deres personlige informationer eller fotos delt med tredjepartsannoncører eller andre, jeg ikke ønsker skal have adgang hertil,« lyder det i en af kommentarerne, mens en anden udtrykker, at folk må lade være med at bruge tjenesten, hvis de ikke synes om vilkårene.
Facebook oplyser via Northern Link PR, at selskabet hilser en debat om vilkårene velkommen, altid gerne vil lytte til brugerne og løbende diskuterer opdateringer af politikker med det amerikanske FTC.
»Vi tager disse emner meget alvorligt og er overbeviste om, at vores politikker er i fuld overensstemmelse med vores aftaler med FTC,« lyder det i et svar via PR-bureauet, der i forhold til spørgsmålene relateret til danske regler ligeledes svarer, at »Facebook følger love og regler«.
Hvornår de nye formuleringer vil blive rullet ud til brugerne, kan Facebook ikke oplyse, men når og hvis de gør, vil de være gældende for alle brugere.