Små uskyldige ansigter eller hidsig marketingskanal? Emojis vinder frem i forbrugernes måde at kommunikere på, og virksomhederne står klar til at udnytte ikonernes muligheder og udbredelse kommercielt. 

Hvad har paven, Kim Kardashian og julemanden tilfælles? Deres ansigter er foreviget på din smartphone som emojis. De små chat-ikoner er nemlig gået fra gule smilende ansigter til marketingfænomener.

Det blev slået endeligt fast mandag, da Kim Kardashian fulgte i pave Frans' fodspor og lancerede en pakke med såkaldte Kimojis gennem App Store. Den opmærksomhedssøgende realitystar har dermed gjort det muligt at kommunikere med små kim-ikoner udformet som store baller, svulmende læber og hvepsetaljer.

Popemojis blev udviklet af Swyft Media i anledning af pavens besøg i USA tidligere i år. Således kan man downloade ikoner, som blandt andet forestiller paven ved siden af frihedsgudinden og diverse Washingtong-monumenter, og paven som sætter tænderne i en stor burrito.

Der er 2 milliarder smartphone-brugere på verdensplan ifølge tal fra eMarketer, og ifølge Swyft Media bliver der sendt 5 milliarder emojis hver dag. Forbrugerne bruger mere tid på apps som Facebook Messenger og Instagram og mindre tid på de klassiske markedsføringskanaler som TV. Derfor er en business-verden vokset op omkring de smilende ikoner, som tegner og designer ikoner og rådgiver ivrige marketingsfolk til, hvordan man bliver en del af forbrugernes samtaler, skriver Financial Times.

I anledning af premieren på Star Wars i sidste uge, gjorde Disney det muligt at indsætte forskellige Star Wars-emojis ved brug af hashtags som #stormtrooper og #saber (lyssværd). Pizzakæden Dominos seneste stunt går ud på, at man i USA kan bestille en pizza ved at tagge Dominos og insætte en pizza-emoji i et opslag på twitter. Det gør kæden til verdens første butik, som lader forbrugerne bestille mad via emojis.

»Virksomhederne vil gerne skabe et virtuelt leksikon, som folk kan inkorporere i deres samtaler online,« siger Christian Brucculeri til Fiancial Times. Han er adm. direktør i Snaps, som er en virksomhed, der blandt andet skaber emojis.

Snaps har arbejdet med 75 virksomheder som Burger King, Unilever og TV-netværket Comedy Central.

»Vi kan se en tendens til stigende visuel kommunikation mellem forbrugerne. Virksomhederne vil være en del af det, om det så drejer sig om emojis, gifs eller videoer,« siger Christian Brucculeri.

Næste skridt for emojis i 2016 bliver muligvis at indtage det amerikanske præsidentvalg. Marketingsfolk tilknyttet til valgkampen vil nemlig gerne være til stede, der hvor de unge befinder sig, og tal fra Snaps viser, at 85 pct. af emoji-brugerne er under 30.

Indtil videre må man dog nøjes med at pryde sine beskeder med Kim Kardashian og pave Frans.