Spotify har fået skudt 3,5 milliarder kr. ind i sin tjeneste, så den nye konkurrenter på streamingmarkedet, Apple Music, kan holdes fra døren.

800 millioner brugere. Hvordan slår man det?

Det er antallet af registrerede kreditkort på Apples iTunes, og det er blandt andet det, Spotify skal konkurrere med. Apple har nemlig lanceret sin Apple Music-tjeneste, der skal konkurrere med Spotify, men nu skal musiktjenesten Spotify slå tilbage.

Det gør de med en lang række nye features, der skal fastholde de 30 millioner betalende brugere, som Spotify efterhånden har sikret sig.

I 2013 stod der et minus på 57,8 millioner euro eller 430 millioner kroner nederst i regnskabet, men omsætningen steg med 74 procent.

Videoindhold, musikopdagelse og familierabat

Og det skal helst ske snart, for den 30. september er prøveperioden på Apple Music ovre, og så begynder den amerikanske elektronikgigant at hive abonnementskroner ind. Det kan komme til at koste Spotify-medlemmer, der måske ikke vil betale for medlemsskab af to forskellige streamingtjenester.

Ifølge den svenske hjemmeside, DI Digital, har Spotify sikret sig 3,55 milliarder kroner i ny investeringskapital, blandt andet fra svensk-finske Telia Sonera. De skal blandt andet bruges til en række nye tiltage, der skal fastholde de betalende kunder og tiltrække nye.

Spotify vil lave en ny konkurrencedygtig familierabat, der skal kunne konkurrere med Apples billige familiepris på 149 kroner, hvor seks familiemedlemmer samtidig kan bruge tjenesten. Desuden skal tjenesten Spotify Running, der allerede er lanceret til iPhone, også lanceres på Android-platformen. Appen styrer din spilleliste, alt efter hvor hurtigt du løber, På den måde kan Spotify give de løbeglade kunder incitament til at blive i butikken.

Ved hjælp af funktionen Discover Weekly skal Spotify introducere dig til ukendt, ny musik og udvide din musikalske horisont og give dig inspiration. Spotify vil også satse på videoindhold til brugerne, og man har aftaler med blandt andet MTV, ESPN og Vice News i stand.

Det er dog uvist, om de nye features er nok til at holde brugerne på Spotifys betalingsliste, da rækken af konkurrenter bliver større og større, og Apple er utvivlsomt et så stort brand, at adskillige trofaste Applebrugere vil skifte fra den ene tjeneste til den anden.