Ordrupbanen klar til bulldozerne.

Lyset er for sidste gang slukket over Ordrupbanen.

En epoke i dansk cykelsport er slut efter 112 år på samme adresse midt i det fashionable Charlottenlund med villaer i millionklassen.

Om en lille måneds tid skal Dansk Bicycle Club have tømt skuffer og skabe, så bulldozerne straks efter den 1. oktober kan komme igang med at rive banen ned.

Hele herligheden skal omdannes til etageejendomme, mens naboerne til banen kan få fred fra de drønende pacere og højtalernes skrattende meldinger om ryttere i udbrud.

Alt det er nu fortid efter gårsdagens grand finale på Ordrupbanen, hvor et 50 kilometer langt parløb og Brødrene Olsen lukkede og slukkede.

Engang for mange år siden har Odrupbanen været smuk som et stjerneskud, men det er mange år siden.

Tidens tand og mangel på penge til vedligeholdelse havde til sidst sat sine tydelige spor på dette klenodie af en cykelbane.

Deprimerende at opleve denne ellers så flotte bane i så stærkt et forfald, hvor malingen de fleste steder har set bedre tider.

Manglende lamper, nedslidte toiletter og tildækkede boder var tydelige tegn på, at showet i går var absolut sidste udkald.

I de tildækkede boder havde folk i de glade dage stået i kø for at spille på rytterne, der kom til Ordrupbanen fra hele verden.

Dengang hang tilskuerne på tagene rundt om banen, hvor der snildt kom op til 16.000 tilskuere.

Men så havde de også først stået i kø i timevis for at komme ind i det forjættede land, hvor der blev vist banesport på et meget højt plan.

Navne som Thorwald Ellegaard og Willy Falck Hansen var højt i kurs i begyndelsen af 1900 tallet, mens Kay Werner og Palle Lykke blev nogen af de senere navne med stor publikumsappeal.

Kay Werner ville også have sagt farvel til Ordrupbanen i går, men en længe planlagt ferie til det varmere sydfrankrig kunne der ikke ændres på.

Derfor havde Kay Werner sagt farvel til banen for tre uger siden, da DM i forfølgelsesløb blev kørt for sidste gang.

Det blev imdlertid ikke helt med den samme atmosfære, som da Kay Werner selv for 52 år siden vandt sit første danske mesterskab i samme disciplin.

Ved den lejlighed i 1948 var der 10.000 tilskuere, mens der for tre uger siden kun kom 20.

"Så jeg er nu ikke så ked af, at det nu er slut med Odrupbanen. Tiden er ganske enkelt løbet fra den. De unge har fået mange andre interesser, og via TV får vi i dag verdens bedste sport lige ind i stuerne. Samtidig var der heller ikke længere penge i at spille på totalisatoren, idet tipning og lotto fik folk til at spille på alt mulig andet," fortæller Kay Werner, der 13 gange opnåede at blive dansk mester i forfølgelsesløb.

Og netop den første titel står stadig højest i erindringen hos Kay Werner.

"Det var helt sikkert min største oplevelse at stå der foran 10.000 tilskuere. Sådan en dag glemmer man aldrig. For jeg var jo bare sådan en bondedreng fra Jylland," griner Kay Werner, hvis første profkontrakt lød på 500 kroner for to løb på Ordrupbanen.

Siden kom der noget større beløb på bordet, da Kay Werner satsede på at køre 6-dagesløb.

Her var parret Kay Werner og Palle Lykke legender indenfor 6-dagelsøb, hvor de fejrede så mange triumfer.

Dengang var der trængsel i de små hyggelige kabiner på inderkredsen, hvor rytterne klædte om og gjorde deres cykler klar. Op mod 150 ryttere var i aktion, og selv på en sidste tur gennem de historiske gange kan man endnu fornemme den specielle atmosfære, der har været på de helt store dage.

Kabinerne blev sat op i 1930erne, og dengang var det efter rytternes mening ren luksus.

Det sidste store sus på den gamle bane var i 1996, hvor 6.000 tilskuere fejrede Bjarne Riis efter sejren flotte triumf i Tour de France.

Dengang kom der 6.000 tilskuere for at hylde Bjarne Riis.

I går blev der lukket 3.000 tilskuere ind til det sidste stævne, hvor der blev nydt de sidste pølser og kolde fadøl.

Om et år kan rytterne så glæde sig til at drøne rundt i varmere omgivelser på den nye idendørs bane i Ballerup.

Det bliver nok ikke helt så charmerende som på Ordrupbanen, men til gengæld vil der så kunne køres løb året rundt.

Og det er vel heller ikke så ringe endda.

Forøvrigt sluttede det hele som det skulle.

Par nummer syv med Jimmi Madsen/Jakob Piil vandt det 50 kilometer lange parløb Silvio Martinello/Marco Villa.