____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>- Hvem spurgte, om i skulle være kærester? Har i været i seng sammen?

Det minder om den gamle leg ’sandhed eller konsekvens’. Men i dag hedder legen ’kærestetag', og for de 15-årige kærester Cecilie og Michel og Mathilde og Mathias foregår legen online.

'Kærestetag' er et populært netfænomen, hvor unge kærestepar optager videoer af sig selv på værelset, hvor de svarer på spørgsmål fra venner og følgere på de sociale medier. Videoerne ligger de efterfølgende på Youtube. Spørgsmålene spænder fra harmløse til ret nærgående.

Cecilie Michel har lavet hele fire kærestetags, hvor de bl.a. fortæller, at de mødte hinanden til konfirmationsforberedelse.

- Vi tænkte, at det kunne være sjovt, fortæller Cecilie om, hvorfor hun og hendes kæreste stillede op til at svare på spørgsmål.

Tror du, I vil fortryde, at I har lagt videoerne ud, hvis I en dag ikke længere er kærester?

- Nej. Hvis det sker, så har vi jo stadig ikke fortrudt, at vi var kærester. Det kommer vi heller aldrig til. Vi kommer ikke til at hade hinanden. Det kan jeg ikke forestille mig, siger hun.

Mathilde har tænkt lidt over det:

- Det kommer an på, hvordan forholdet slutter. Hvis det ender venskabeligt, så må vores kærestetag godt blive liggende, men hvis vi bliver uvenner, så skal det nok væk, siger hun.

Er der da slet ikke noget, der er privat længere, kan en vældig voksen måske tænke?

- Man skal ikke male fanden på væggen og tro, at nu er der ingen skel mellem privatliv og offentlighed. Det er der, beroliger Niels Ulrik Sørensen, der er forskningsleder ved Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet.

- Det er lige som ’S, P eller K’ fra, da jeg var ung - bare i en digital sammenhæng. Det virker som mediekompetente unge, der kender deres målgruppe. De leger med at fortælle sandheder, som virker private, men de ved sandsynligvis også, hvordan de skal svare uden at udstille sig selv. Noget, der fremstår autentisk og privat kan jo sagtens være iscenesat. Ligesom når du lægger et billede fra dit hverdagsliv på Facebook - det er som regel også redigeret og opstillet. Det er en særlig form for privathed, der fremstilles i medierne. Man skal ikke tro, at det, der fremstår privat, ikke er tilpasset et offentligt rum.

I videoen kan du se eksempler på Cecilie og Michel og Mathilde og Mathias 'kærestetags'.