Post Danmark står årligt til at miste et trecifret millionbeløb som følge af de nye momsregler for netbutikker, der træder i kraft næste år. I et høringssvar, som Berlingske har fået indsigt i, erkender den hårdt ramte logistikgigant, at regelændringen vil sætte hele forretningen under stort pres.

300 millioner kroner om året.

Så meget står Post Danmark til at miste, når Skat fra næste år sløjfer en særregel i momslovgivningen, som Post Danmark hidtil har nydt godt af på nethandelsområdet. De nye regler vil få »stor negativ indvirkning på Post Danmarks økonomi« og »erodere« grundlaget for befordringspligten, skriver Post Danmark i et høringssvar, som Berlingske er i besiddelse af.

Dermed svinger postvirksomheden sig op på de helt høje nagler i sin kritik af skatte­minister Karsten Lauritzens (V) justering af skattereglerne, der – via en række tekniske mellemregninger – vil fjerne netbutikkernes mulighed for momsfri levering af pakker gennem Post Danmark.

»Det vil samtidig både direkte og indirekte få meget stor negativ indvirkning på Post Danmarks økonomi og erodere grundlaget for opretholdelsen af befordringspligten på levering af breve og pakker for private,« skriver Post Danmark blandt andet om »den alvorlige problemstilling«, der var til høring i begyndelsen af året.

Regelændringen, der i første omgang var planlagt til at træde i kraft 1. august, men som nu er blevet udsat i seks måneder, vil få »en væsentlig negativ bundlinje­effekt for Post Danmark – et trecifret millionbeløb inden for en et-årig tidshorisont og risici for yderligere negative effekter,« lyder det derudover i høringssvaret.

Knaldrødt minus

De skarpe udmeldinger fra Post Danmark, der nu også er kendt som PostNord Danmark, kommer efter flere år med dundrende underskud. Mens virksomheden kom ud af 2015 med et knaldrødt minus i driftsindtjeningen på 291 mio. kroner, lød underskuddet året før på 118 mo. kroner.

»Faldende brevindtægter primært i Danmark har belastet resultatet,« skrev virksomheden blandt andet i det seneste årsregnskab. Og nu står Post Danmark altså over for at miste en ordentlig bid af pakkemarkedet, som ellers har været det ene forretningsben, der hidtil har fungeret som prop i den synketruede skude.

Det er på den baggrund, at Post Danmark truer med, at den såkaldte befordringspligt bliver undermineret af den nye lovgivning.

Som befordringspligtig virksomhed er Post Danmark pålagt at sikre et landsdækkende net af brevkasser og postbetjeningssteder, ligesom breve og pakker skal leveres inden for et givent tidsrum. Også selv om det ikke nødvendigvis er lønsomt for Post Danmark selv.

Til gengæld er Post Danmark som befordringspligtig virksomhed momsfritaget, hvilket giver en vis konkurrencefordel over for andre – og givetvis lige så effektive – logistikvirksomheder. Det har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tidligere slået fast i en rapport fra 2013.

»Grundet momsfritagelsen har Post Danmark alt andet lige mulighed for at sælge post- og pakkeydelser til forbrugere og ikke-momspligtige virksomheder billigere end en lige så effektiv konkurrerende fragtvirksomhed, der ikke er momsfritaget. Befordringspligten betyder på den anden side, at Post Danmark kan have meromkostninger i forhold til en lige så effektiv konkurrerende fragtvirksomhed,« lyder det blandt andet i rapporten.

Netbutikker pålægges mere moms

Når de nye momsregler træder i kraft på e-handelsområdet, vil Post Danmark dog miste den prismæssige konkurrencefordel, som virksomheden hidtil har haft over for sine konkurrenter.

Og ændringerne vil ramme både Post Danmark og netbutikkerne hårdt, siger kommunikationsdirektør i Post Danmark, Morten O. Nielsen.

»Det her vil helt grundlæggende få betydning for Post Danmarks økonomi, det er klart. Men det rammer ikke kun os. Det værste ved ændringen fra Skat er, at der vil være en række netbutikker, som kommer til at betale moms af en ydelse, der burde være momsfri,« siger Morten O. Nielsen.

»Det fører simpelthen til øget administrativt bøvl og øgede omkostninger for net­butikkerne,« tilføjer han.

Konkurrenterne glæder sig

Mens Post Danmark givetvis kan se frem til en bundlinje, der er rødere end landets godt 7.000 postkasser, er der omvendt tilfredshed at spore hos Dansk Erhverv.

Ifølge markedschef Jakob Tietge betyder regelændringen hos Skat nemlig, at man får udlignet nogle af de ulige konkurrencevilkår, der indtil nu har givet den danske logistik­traver en yderst favorabel position på markedet.

»I praksis vil al fragt på e-handelspakker fremadrettet blive momset, og så er der pludselig lige vilkår mellem alle postvirksomhederne. Det styrker konkurrencen og vil med en pæn sandsynlighed også betyde, at virksomhedernes nuværende markedsandelene forrykker sig, I dag indtager Post Danmark ellers en førerposition,« siger Jakob Tietge, der dog ikke ønsker at spå om, hvorvidt det også betyder lavere priser for forbrugeren.

»Fra et forbrugersynspunkt får man sandsynligvis flere valgmuligheder og nye services, fordi der kommer mere lige konkurrencevilkår, og det, mener vi, er positivt,« siger markedschefen fra Dansk Erhverv.

Hos logistikfirmaet GLS Danmark er administrerende direktør Karsten Klitmøller ligeledes en tilfreds mand.

Han forventer dog ikke, at de nye momsregler på e-handelsområdet kommer til at give de store udslag på virksomhedens bundlinje.

»Jeg synes, det er fornuftigt, at man ligestiller konkurrenterne i markedet, men jeg tør ikke sige, om det er noget, vi vil kunne se i vores tal. Med de vækstrater, vi ser på e-handelsområdet, som ligger 50-55 procent højere end sidste år, vil det være svært at gennemskue, om det er det ene eller det andet, der gør forskellen,« siger Karsten Klitmøller.

»Det er noget vrøvl«

Dansk Erhverv og GLS er dog fulde af vrøvl. Sådan lyder meldingen fra Post Danmarks kommunikationsdirektør, Morten O. Nielsen, da Berlingske forholder ham argumentet om, at konkurrencevilkårene vil blive udlignet som følge af de nye regelændringer.

»Når Dansk Erhverv og GLS siger, at det her skaber mere lige forhold på pakkemarkedet, er det noget vrøvl. Det står simpelthen i EUs postdirektiv, at befordringspligtige ydelser skal være momsfrie, fordi vi har nogle udgifter, som andre virksomheder ikke har, og at vi tilsvarende ikke kan trække moms fra som eksempelvis GLS. Derfor skal vores pakker også være momsfri, og det kan ikke diskuteres,« siger Morten O. Nielsen.

»Men jeg synes, at det er interessant, hvis Dansk Erhverv mener, at det skaber mere lige konkurrence, når netbutikker nu bliver nødt til at betale mere i moms, end de er forpligtet til. Kan Dansk Erhverv nævne andre steder i samfundet, som ifølge dem vil blive forbedret af, at erhvervslivet skal betale flere skatter og afgifter, end loven siger? Det ville være nyt for mig,« tilføjer han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra skatteminister Karsten Lauritzen. Hos Post Danmark er forhåbningen dog, at man snarest muligt får forhandlet en ny aftale på plads med Skat, så der ikke – med virksomhedens egne ord – »laves om på Postloven ad bagvejen«