Der var dømt tung fredag, da stenerhovederne i Electric Wizard og New Orleans’ Eyehategod tændte op under Roskilde med festivalens hidtil tungeste koncerter.

Eyehategod på Roskilde? I dagslys? Og så lige efter artsfællerne i Electric Wizard? I sandhed en – efter Roskilde-standard – atypisk og særdeles ”heavy” fredag eftermiddag i selskab med to bands, der normalt bevæger sig i tåger af (deres egen) hash på småklubber med plads til 3-400.

Electric Wizard har for vane at spille stort set det samme sæt, uanset hvilken turné, der befinder på. Med et enkelt nyt nummer føjet til – denne dag var det ’The Nightchild’ fra sidste års ’Black Masses’. Men til gengæld er troldmandsbandet så også ærefrygtindgydende tightspillende.

Og dét understregede briterne, da de ved middagstid doserede med doom af den mest solide skuffe i det godt pakkede Pavilion-telt, hvor publikum kvitterede med headbanging og hashrygning. Der var ikke noget at sætte en finger på, ud over at det måske lidt lignede en rutineforestilling.

Tung metal

Både Electric Wizard og Eyehategod har inden for de seneste to år givet koncerter på Christianias Loppen. Sidstnævnte huskes bedst for høj volumen og nedstemt guitarstøj, så det var med en forventning om at få trommehinderne blæst ind, at man gjorde sig klar til rødderne i Odeon-teltet.

New Orleans-bandet havde tilsyneladende sandet, at der ikke er nogen facade at gemme sig på en festival i dagstimerne, for deres koncert var en del bedre end den skæve forestilling de diskede op med på Fristaden for et års tid siden. Smadrende og hadefuld doom metal tilsat lidt hardcore. Sådan.

Det tog ganske vist en halv times tid for kvintetten at spille sig varm, men så klikkede det hele pludselig, da spøjst betitlede ’White Nigger’ og ’30$ Bag’ væltede ud over scenekanten, og var med til at gøre koncerten (og dagen) til festivalens hidtil tungeste.

Pulveriserende

Jimmy Bower – der bedst kendes som trommeslager i det tidligere Pantera-medlem Phil Anselmos band Down – gjorde det godt som neandertallignende indpisker på den seksstrengede, og den nye sang ’New Orleans Is the New Vietnam’ stod lovende og ganske pulveriserende midtvejs.

Frontmand Mike Williams sagde i starten af koncerten, at han og bandet håbede at hente lidt nye fans via koncerten, og da en kæmpe ”circlepit” brød ud midt i ’Dixie Whiskey’ og publikum lidt senere klappede bandet tilbage på scenen til ekstranumre, virkede det som om, dét var lykkedes.

Én lidt rutinepræget koncert fra Electric Wizard og én ujævn koncert men tonstung én fra de skæve alkoholikere i Eyehategod.

Alt i alt en god start på fredagen.