Det er blevet lettere at være kendt i Danmark.

Sådan lyder meldingen fra både fagfolk og kendisser selv to et halvt år efter at Danmarks hidtil største medieskandale, Se og Hør-sagen, for alvor tog fart. Den ekstraordinært hårde linje, som Se og Hørs forhenværende chefredaktør Henrik Qvortrup angiveligt stod i spidsen for, er fortid. Og sladderbranchen er som helhed – på godt og ondt – blevet mere blødsøden, lyder det.

»Styrkeforholdet mellem de kendte og ugebladene har helt klart ændret sig i kølvandet på Se og Hør-sagen. Det er der ikke nogen tvivl om. Jeg har vel 20-25 kendte, som indimellem kontakter mig for at få medierådgivning. Og der kan jeg mærke, at det anderledes i dag end for et par år siden. De kendte ved, at det er dem, der sidder på tronen nu. Det er ikke Qvortrup eller Henningsen,« siger tidligere TV 2-vært Jeppe Søe med henvisning til to af de tiltalte chefredaktører, Henrik Qvortrup og Kim Henningsen.

Jeppe Søe er chefredaktør på Dansk Handelsblad, men yder også medierådgivning til flere af landets kendte ansigter. Og han mener bestemt, at ugebladene i dag er blevet mere »forsigtige« som modreaktion på Se og Hør-skandalen.

En vurdering, der bliver delt af fotomodel og TV-personlighed Oliver Bjerrehuus. Han har selv været gennem mediemøllen i de kulørte spalter op til flere gange – også med en vundet pressenævnssag mod Se og Hør som resultat.

»Der var en periode under Henrik Qvortrup og Kim Henningsen, hvor du lynhurtigt fik bidt næsen af, hvis du var den mindste smule kendt og stak næsen lidt for langt frem. Man følte sig forfulgt, og vi blev simpelthen bange for dem. Sådan synes jeg ikke, det er mere,« lyder det fra Oliver Bjerrehuus.

Han tror dog ikke, at ændringen skyldes de kulørte ugeblades egen gode vilje: »Nej, retssager er åbenbart det eneste, de forstår,« siger han.

Selvransagelse og tandløshed

Fredag 9. september skal seks forhenværende ansatte på Se og Hør for retten i Glostrup. Tre tidligerechefredaktører bl.a. tiltalt for at have købt og misbrugt personfølsomme kreditkortinformationer fra kendte. Oplysninger, som den såkaldte tys tys-kilde angiveligt skulle have tilvejebragt på ulovlig manér hos sin daværende arbejdsgiver hos IBM/Nets og derefter videresolgt til Se og Hør.

Alle tiltalte nægter sig skyldige.

Men selv om den egentlige retssag først begynder nu – to et halvt år efter de første afsløringer kom frem – så har sagen dog allerede sat sine spor i den kulørte del af mediebranchen. Det mener Ditte Okman, der selv har arbejdet som journalist på Se og Hør og i dag er vært på Radio24syvs sladdermagasin »Det, vi taler om«.

»Jeg tror sådan set, det er rigtigt nok, at man i branchen forsøger at være lidt mere bløde i kanten, end man var for tre år siden, men jeg synes nu ikke, det er en ubetinget positiv udvikling,« siger Ditte Okman.

»I dag er sladderbladene blevet lidt for tandløse til min smag. Det pæne ugeblad er bare ikke lige så interessant som det frække. Så kan jeg jo ligeså godt spare de 30 kroner om ugen og gå på de sociale medier for at se, hvad de kendte skriver af pæne ting om sig selv,« lyder det fra Radio24syvs ukronede sladderdronning.

Ifølge Mark Ørsten, professor i journalistik på Roskilde Universitet, er det dog ikke synderligt overraskende, hvis Se og Hør og de øvrige ugeblade i dag er blevet lidt mere ufarlige end tidligere. Da Henrik Qvortrup var chefredaktør på Se og Hør, repræsenterede han nemlig selv et brud med de klassiske danske normer for kendisjournalistik, forklarer forskeren. Derfor er det snarere en tilbagevenden til status quo end et egentligt opbrud, når sladderpressen i dag forsøger at komme på bedre fod med de kendte.

»Traditionelt set har vi i Danmark haft en langt mere blød type kendisstof end det, Henrik Qvortrup fik introduceret på Se og Hør. Han var jo foregangsmand for en mere engelsk form for sladderjournalistik, hvor man pludselig skulle afsløre de kendte, trække tæppet væk under dem og hive dem ned fra deres piedestaler. Efter Se og Hør-sagen har man nok kigget lidt indad og er vendt mere tilbage til normalen,« siger Mark Ørsten.

»Vi er mere omfavnende«

Spørger man Se og Hørs nuværende chefredaktør, Niels Pinborg, er der da også noget om snakken, når kendte som Oliver Bjerrehuus oplever ugebladsbranchen som en smule mindre aggressiv end tidligere.

Men det skyldes dog ikke kun Se og Hør-skandalen, siger chefredaktøren.

»Udgangspunktet for min ansættelse var, at der skulle laves en anden profil på Se og Hør, end den mine forgængere stod for. Der skulle laves et blad, som havde mere humor og varme, og som var mere omfavnende. Det havde vi sådan set på tegnebrættet, allerede inden sagen ramte i 2014, men sagen blev da en udmærket brændende platform til at få trumfet forandringen igennem,« siger Niels Pinborg, der tiltrådte stillingen som chefredaktør i efteråret 2013.

»Hvis alle kigger på én som det dumme svin, så er det klart, at man i en periode er nødt til at være pæn i alt, hvad man foretager sig. Og der kan jeg godt forstå, hvis folk i en periode har oplevet os som mere forsigtige, mens vi ledte efter den nye tone. Men den har vi fundet,« mener Niels Pinborg.