Efter Spaniens Grand Prix var der meget på spil for Haas- kørerne i Monaco.

Kevin Magnussens aggressive overhaling af Romain Grosjean havde sat dem begge under pres: Danskeren skulle retfærdiggøre manøvren i Spanien ved at understrege, at han i dette forår er hurtigste Haas-kører – franskmanden skulle omvendt revanchere sig ved at vise, at det kun var Magnussens frækhed, der havde kostet ham dyrebare VM-point på Circuit de Barcelona-Catalunya.

Magnussen viste stor klasse i denne weekend ved at være hurtigere end Grosjean i alle tre frie træninger, og i kvalifikationen leverede han på vej mod femte startposition en af sine allerbedste Formel 1-omgange.

OK – Grosjean blev hæmmet af ’trafik’, men selv på en fri omgang tror jeg ikke, franskmanden havde kunnet true Magnussen.

Ingen i feltet havde lørdag eftermiddag formået at hente mere ud af Haas- raceren.

Det hører også med i billedet af Magnussens stærke kvalifikations-præstation, at gaderne i Monte Carlo måske er den Formel 1-bane, hvor køreren spiller den forholdsvis største rolle i forhold til bilen.

Men hvis kvalifikationen var til noget, der mindede om et 10- tal, var løbet mere skuffende.

Magnussen mistede meget atypisk en placering i starten, og senere kom en uheldig episode med Sergio Perez i chikanen.

Ingen af delene trækker for alvor ned i Magnussens karakter, men summa summarum er, at han startede fra femtepladsen og kom i mål som nummer 12.

De tabte placeringer skyldes primært en forfejlet pitstop-strategi fra teamets side, men som Kevin Magnussen så tit selv fremhæver: ”Vi vinder sammen – og vi taber sammen”.

Derfor ender en weekend, der lovede så meget men leverede så lidt, med et 8-tal.

Karakteren er udtryk for Formel 1-korrespondent Peter Nygaards subjektive holdning til Kevin Magnussens præstation gennem hele weekenden.

Nygaard har fulgt Haas-teamet tæt og løbende talt med Magnussen og teamchef Guenther Steiner.