Har den storhittende filminstruktør James Cameron stjålet manuskriptet til science fiction-filmen “Avatar”, der slog alle biografrekorder i 2009?

Det hævder Camerons tidligere ansatte, Eric Ryder, der i øjeblikket sagsøger instruktøren for at have stjålet et manuskript fra ham tilbage i 1999. Ifølge Ryder, forsøgte han at afsætte en historie til Cameron kaldet “K.R.Z 2068” , der ligesom “Avatar” handler om et mineselskabs kolonisering og plyndring af en fjern djungleplanet.

Ryders historie skulle angiveligt indeholde de samme “avatar”-robotdragter, der er omdrejningspunktet i Camerons film.

Der har tidligere været forsøg fra andre på at sagsøge Cameron for at have stjålet historien til “Avatar”, der har indtjent over 15 milliarder kroner, men de er alle blevet afvist af retten. Ryder er dog den første fra Camerons egen kreds, og noget tyder på, at han indtil videre har haft lidt mere held med sit søgsmål.

I hvert fald skriver The Hollywood Reporter at en amerikansk dommer nu har beordret Cameron til at udlevere til at sine første manuskriptudkast til Ryders advokater, så de kan sammenligne dem med Ryders.

Ifølge Ryder var producerne i Camerons filmselskab Lightstorm Entertainment oprindeligt vilde med hans historie, og lovede ham kompensation, hvis manuskriptet blev udviklet til film. Firmaet lagde dog projektet dødt i 2002, og Ryder hørte angiveligt ikke mere til sit manuskript før “Avatar”-filmen begyndte at få omtale.

Ifølge Camerons advokater, afviser instruktøren påstanden, og hævder, at han begyndte at skrive på “Avatar”, længe før Ryders manuskript dukkede op.

Sagsanlæg af denne type er udbredte i Hollywood, særligt når film bliver store hits. Da “Avatar” fik premiere i 2009, mente de fleste branchefolk, at det kun var et spørgsmål om tid førend at filmens bagmænd ville blive beskyldt for tyveri. Det skyldes ikke mindst filmens tydelige inspiration fra film “Danser med Ulve”, "Pocahontas" og "Dune".

Hollywood-film er hyppigt genstand for besynderlige sagsanlæg. Eksempelvis lagde biografgæsten Sarah Deming sag an mod filmdistributøren bag den danske instruktør Nicolas Winding Refns film “Drive” fra 2010. Ifølge Deming, lovede filmens filmtrailer nemlig en “actionfilm med høj puls”, og hun blev derfor dybt skuffet over "Drive" som hun fandt alt for kunstnerisk i forhold til traileren.