Når du lukker øjnene og tænker på IKEA, er det meget sandsynligt, at du kan se de blå og gule farver og den genkendelige, firkantede bygningskonstruktion for dig.
Alligevel så er det noget af det, der skal skrues ned for, når IKEA i 2023 åbner på Dybbølsbro.
Det fortæller Mads Kristensen, IKEAs kommercielle chef i Danmark, til Berlingske.
»Det bliver ikke et stort, blåt varehus. Men selvom kvadratmeterne er færre, skal vi stadig inspirere vores kunder med det flow, man går rundt i, og som alle kender,« siger han og fortsætter:
»Så vi har fjernet lagrene og beholdt udstillingerne, fordi vi ved, at folk i byen alligevel ikke tager køkkener eller garderober med hjem.«
Der ligger fem IKEA-forretninger rundt i landet, og hver af dem er placeret klos op af en motorvejstilkørsel.
Men nu får de sjællandske IKEAer i Gentofte og Tåstrup altså et mere urbant familiemedlem, der kan tilgås på cykel og med S-tog, metro og på gåben.
Det skyldes, at 70 procent af befolkningen i 2050 vil bo i byerne, og derfor skal IKEA være der, hvor befolkningen er, forklarer Mads Kristensen.
Med den nye centrale beliggenhed håber virksomheden at trække nye grupper ind ad dørene. Håbet er byde velkommen til flere studerende, flere unge og flere børnefamilier.