Børnebogsfiguren Alfons Åberg kan indimellem lære os voksne lidt visdom.

I en af de berømte bøger reflekterer han over, at det ville tage glæden af fødselsdage, hvis man havde det hver dag. Det stjæler magien, som netop opstår, fordi det er en sjælden, men tilbagevendende tradition, hvor fødselaren føler sig som noget særligt.

Men mens en figur fra en børnebog – og min egen søn – har fattet det, så er supermarkederne og andre butikker begyndt at sælge alverdens julestads og -knas, mens vi har et historisk varmt efterår, og folk går rundt i shorts i oktober. Vi træder faktisk lige ind i butikkerne fra sommervarmen til vinterlandskab og bjerge af nisser og klejner – to måneder før tid!

Og hvorfor så fare op over det? Fordi julen er en særlig og magisk tid, der binder familien og nationen sammen, men bliver gjort til en kommerciel plastikjul, der gør folk trætte af jul, allerede før kalenderen viser december.

»De her butikker har ingen respekt for den højtid, julen er. Julen er en hyggelig tid i december, hvor man er sammen med familien. Når du starter op i oktober, handler det kun om penge. De er ligeglade med julen,« siger 47-årige Anders Ekstrand Rasmussen fra Viby Sjælland til B.T.

Og svaret fra supermarkedsgiganten Coop bekræfter da også denne teori. For de begrunder det tidlige julesalg med, at man ellers mister kunder til konkurrenterne. Og vi lever selvfølgelig i et frit land, hvor butikkerne selv afgør, hvornår de starter julesalget – men altså, hvor går grænsen?

Hvis de hvert år rykker juleperioden, kan vi jo ende med at gå rundt og se på nisser i juni!

Julen handler om mere end at forbruge, købe gaver, nisser og knas. Julen handler om tro, om Jesus, om tid med familien, om lys i en mørk tid, om magi, nisser og lykkelige børn med røde kinder og stjerner i øjnene. Måske skulle vi rent faktisk som forbrugere boykotte butikkernes julelokkeri, indtil vi rammer december? For at sende et signal om, at der immervæk er længe, længe til, som en af de smukke sange lyder.