Kræftramt overlæge fik udskudt kemobehandling, fordi henvisning druknede i udskældt it-system.

En 61-årig kræftsyg overlæge fik for alvor lov at opleve udfordringer ved det nye it-system Sundhedsplatformen på egen krop.

Hans henvisning til en CT-scanning på Herlev Hospital dukkede ikke op i røntgenafdelingen som planlagt, og derfor kunne han ikke komme videre med den kemobehandling, som han skulle have for den lymfekræft, han fik konstateret i marts.

»Som professionel ved man, hvordan tingene burde fungere, og derfor bliver man frustreret over at opleve, at systemet ikke fungerer. Selvom jeg som læge udmærket kender de risici, der er forbundet med det, jeg går igennem, så vil jeg ligesom alle andre patienter gerne have svar på, om min behandling virker eller ej,« siger overlægen til BT.

Som overlæge på et større dansk hospital har han betinget sig ’diskretion’ af hensyn til de patienter, han skal tilbage og arbejde med, og han ønsker derfor ikke sit navn nævnt, men BT er bekendt med hans identitet og har efter samtykke fået lov at dele forløbet med ledelsen på Herlev Hospital.

Frustrerende

Flere af hans overlæge-kolleger på Herlev og Gentofte Hospital er i de seneste dage stået frem og har fortalt om de massive problemer med det milliarddyre it-system, Sundhedsplatformen, som blev indført 21. maj på de to hospitaler i Region Hovedstaden. Blodprøve-bestillinger er forsvundet, henvisninger strandet, og nu står den 61-årige overlæge også frem og fortæller om sine frustrationer over systemet fra den anden side af bordet som patient.

Da han i april efter de første tre runder af kemoterapi skulle have foretaget en kontrolscanning for at se, om kemoen virkede på kræften, kunne røntgenafdelingen på Herlev Hospital ikke finde henvisningen.

»I kaosset kunne de ikke skaffe de tider, man skulle have som patient. De kunne hverken se, at jeg havde fået en henvisning, eller om de havde modtaget en, og de kunne ikke se, om jeg måske allerede var booket i systemet,« siger overlægen.

Hans læge på hospitalet bestiltescanningen allerede 12. april, og efter at have rykket for den endte han med at orientere sin egen chef om sagen, fremgår det af enkorrespondance, som BT er i besiddelse af.

For selvom overlægens kemobehandlinger lå på begge sider af udrulningen af Sundhedsplatformen, som skete 21. maj, så var røntgenafdelingen allerede før 21. maj gået over til nye it-systemer, så disse var klar til at kunne integreres med Sundhedsplatformen.

Overlægen endte i første omgang med at springe kontrolscanningen over og gå direkte videre til sin fjerde kemobehandling. Til sidst var han så frustreret over at vente, at han foreslog sin læge at få scanningen lavet på sin egen arbejdsplads.

»Jeg er fuldstændig overbevist om, at min læge gjorde alt, hvad han kunne for at skaffe mig en tid, men det var umuligt. Så kom der helligdage, tiden gik, og jeg blev mere og mere utålmodig. Til sidst sagde jeg til dem, at jeg ville få den foretaget på mit eget sygehus, men så havde min læge netop fået en tid fra røntgenafdelingen.«

Da han endelig – med tre ugers forsinkelse – fik en tid til CT-scanning på røntgenafdelingen, var man så langt fremme i hans behandlingsforløb, at scanningen bremsede for hans næste omgang kemo.

»Nyrerne kan ikke holde til kemo så tæt på, at man får kontrast-væske gennem kroppen. Det skal være skyllet ud. Omvendt havde jeg ikke lyst til at udskyde kemobehandlingerne yderligere, så jeg endte med at få det hele oven i hinanden, selvom det ikke er uden helbredsmæssige risici,« fortæller overlægen.

Flere problemer

Oven i det oplevede han også, at lægerne havde vanskeligt ved at få udskrevet medicin i det såkaldte FMK-system – Det Fælles Medicinkort – som Region Hovedstaden allerede har erkendt har voldt flere problemer. Bl.a. kunne man ikke udprinte ‘medicinlister’, som patienter skal have med sig hjem ved udskrivelsen, så de ved, hvordan de skal tage deres medicin.

»Jeg havde selvfølgelige fuldstændig styr på, hvad jeg skulle tage, fordi jeg er læge, men det er jo problematisk for dem, som ikke ved, hvordan de skal håndtere medicin.«

Senest oplevede han, at der var gået koks i bestillingen af de blodprøver, som han får foretaget under sine kontrolbesøg.

»Nogle af bestillingerne er gået tabt, og derfor skal jeg ind at have taget nye på tirsdag,« fortæller overlægen.

Undrer det dig, at der er så store problemer med systemet?

»Jeg havde jo hørt om systemet internt, så jeg havde forudset, hvor vi var på vej hen.«

Sagen kort

It-systemet Sundhedsplatformen samler alle patient-journaler elektronisk i ét ­system og erstatter 60 nuværende systemer.

Systemet blev indført på Herlev Hospital og Gentofte Hospital 21. maj. I efteråret følger Rigshospitalet, og i 2018 skal alle hospitaler i Region Sjælland og Region Hovedstaden være med.

2,5 millioner - Så mange danskere forventes at blive omfattet af systemet.

44.000 - Så mange læger, sygeplejersker og øvrigt sygehuspersonale skal uddannes i systemet.

2,8 milliarder - Så mange kroner koster it-projektet Region Hovedstaden og Region Sjælland.

9.000 - Så mange fejlindberetninger er allerede registreret siden indførelsen 21. maj.