Lyt til artiklen

Det er skørt, den måde vi behandles på, siger frustreret passager efter endnu en IC4-aflysning.

IC4-togene har været et mareridt for DSB, men statsbanerne gør ikke meget for at skåne deres kunder for alle de problemer, som milliard-fadæsen har medført. Det oplevede passagererne igen i dag onsdag.

Hovedbanegården i København myldrede onsdag med rejsende, der skulle med lyntoget mod Jylland kl. 15.14, men der kom intet tog. Aflyst, stod der blot på afgangstavlen. Næste tog gik 36 minutter senere.

- Det undrede jeg mig meget over. Jeg havde lige trukket en billet og er tilmeldt sms-service, hvor jeg burde få besked om aflysninger, siger Marie Thomsen, der ligesom de øvrige passagerer blev nødt til at vente over en halv time på næste afgang.

Det måtte Susanne Klemp også gøre, men hun kunne have nået en tidligere afgang, hvis bare DSB havde giver besked.

- Jeg kunne sagtens have nået toget mod Aalborg, der gik klokken 15, men jeg kendte intet til aflysningen, selvom jeg er tilmeldt DSBs sms-service. Derfor måtte jeg også vente.

Heller ikke på billetkontoret kendte de til aflysningen, så her prøvede skranke-personalet først at afkræve nye gebyrer for de passagerer, der ønskede at få overført deres 30 kroners pladsbillet til et nyt tog.

I afgangshallens informations-luge kendte personalet dog alt til aflysningen.

- Det er jo IC4. Der har været aflysninger hele ugen, kom det fra en mund fra de to serviceansatte, mens de trak undskyldende på skuldrene.

- Det er utroligt, hvis DSB ved, at der er problemer med toget, at de så ikke informerer bedre, så vi kunne have valgt andre afgange, siger Marie Thomsen og suppleres af en mandlig passager:

- DSB har min mail og mit mobilnummer. Jeg føler mig til grin. Hvis IC4-togene virkelig er så ustabile, så burde der være en advarsel på nettet, når man køber sin billet, så man kan vælge en anden afgang i stedet for at ramle ind i endnu en aflysning.

Hos DSB beklager man fejlen. Trafikinformationschef hos DSB Tony Bispeskov oplyser, at der var tale om en kommunikationsfejl.

- Vi får en melding om en fejl på toget kort før afgang, men det så ud til, at fejlen på toget kunne nå at blive udbedret i løbet af kort tid. Det kunne det så ikke, og det er i sidste øjeblik, vi får en melding om det. Vi beklager dybt, at passagererne ikke har fået ordentlig information.

- Men jeres eget personale siger, at der har været aflysninger på IC4-tog hele ugen.

- Jeg kan kun beklage, men nu skyldes fejlen jo som sådan ikke, at toget er et IC4-tog, siger trafikinformationschefen.

Tony Bispeskov henviser passagererne til DSBs rejsetidsgaranti. Har man købt en billet til en afgang og bliver mere end 30 minutter forsinket, kan man klage via DSBs hjemmeside og få betalt en ny rejse.

Hvad mener du om DSB i denne sag. Skriv din mening under artiklen. Bland dig i debatten!