For en udenlandsk turist kan det både være overvældende og forvirrende at sætte sig i sadlen på de københavnske cykelstier, og det kan være decideret farligt. Og selv om der sættes ind med kampagner og tiltag i trafikken kan man ikke sikre sig fuldstændigt mod ulykker, som den vi så i går.

»Det er meget sørgeligt og tragisk, og jeg naturligvis dybt berørt over, at en sådan ulykke sker i København. Vi gør alt, hvad vi kan for at forhindre episoder som denne: vi bygger kryds om, indretter dem anderledes og trækker stoplinjer tilbage - men vi kan bare ikke garantere, at de her ulykker ikke sker,« siger Teknik- og Miljøborgmester i Københavns Kommune Morten Kabell fra Enhedslisten.

Antallet af højresvingsulykker har generelt været faldende siden 2005.

Cyklistforbundet og Københavns Kommune har i fællesskab lavet en kampagne med information til turister, der vil cykle i København. Det er positivt, at vi gør, hvad vi kan for at fortælle turisterne, hvordan vi cykler herhjemme, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik:

»Der er rigtigt mange ting, der er gode at vide som turist i den københavnske cykelkultur. Det kan godt være noget af et ræs at kaste sig ud i, hvis man ikke er vant til at cykle i forvejen. Det er ikke ren hygge-cyklisme, især i myldretiden, og det skal man vide som turist,« siger Pernille Elhers, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

Kulturforskelle

Det er bestemt ikke ufarligt at køre på cykel i København, og turisterne er ikke altid gearet til at cykle i byen. Torsdag kostede det en ung turist på cykel livet i en højresvingsulykke.

Skik følge eller land fly - og i København er skikken to-hjulet, med et styk rugbrødsmotor og lys foran og bagpå. Er du i København, cykler du. Punktum. Men det er ikke nok at vide, at du skal række hånden op, når du stopper, holde tilbage for rødt, holde til højre på cykelstien - du skal forstå kulturen.

»Cykelkulturen er noget, vi skal være stolte over herhjemme. Men vi kører meget stærkt, og vi kan godt lide at brokke os over hinanden, og man kan godt blive overrasket som turist, hvis man ikke er vant til at cykle herinde,« siger Pernille Ehlers.

Det, at cykle i København, adskiller sig meget fra at cykle i andre storbyer, og det kommer bag på turisterne.

»I københavn er cyklen et transportmiddel. Det er en meget vigtig del af hele infrastrukturen i byen, og det adskiller sig meget fra andre byer, hvor man bruger cyklen noget anderledes. Turisterne er ikke altid gearet til at cykle her,« siger Jesper Pørksen sekretariatsleder i Dansk Cykelturisme.

Men det stiller også krav til københavnerne, der skal gribe i egen barm og opføre sig eksemplariske på cykelstien, anfægter Jesper Pørksen. Og det er vigtigt, at vi ikke bare fortæller om reglerne men også om kulturen til de turister, der kommer hertil og vil transportere sig rundt på den Københavnske måde.

»De skal indrette sig på kulturen, og vi skal informere om, hvad kulturen så er. For vi kører til i København, og det er en særegen cykelkultur. Det kan man jo se, så snart man kommer til en anden by. For eksempel den måde, vi drejer til venstre på, er fuldstændig anderledes fra den måde, man gør det i resten af verden,« siger Morten Kabell.