Jens Grund
Jens Grund Foto: Ida Marie Odgaard

Jeg løb forleden durk ind i min første shitstorm. Nej, ikke noget i nærheden af orkanen Irma, men nok til, at mit hår flaksede som en forkommen fuglerede på toppen af Trump.

En shitstorm kan du ikke høre. Den vokser lydløst, indtil en eller anden råber: ”Har du set, hvad de skriver på Facebook om os?” Nej, for jeg prøver faktisk at arbejde – selv om de sociale medier også kan være hårdt arbejde. Dét blev de i den grad, da jeg så opslaget. Jeg plejer at være glad for, at vores egne artikler ”går viralt”, for så spredes de med epidemisk fart til vores læsere.

Men denne gang var vi selv en historie - og ikke en hvilken som helst.

Nej, det var ægte Fake News om BT. Naturligvis ikke skabt af et professionelt medie, men på Facebook, hvor selv de mest spejlblanke amatører kan få frit løb for følelserne og sende dem i endeløs rotation om en løgn. Debattøren og juristen Mary Consolata Namagambe startede stormløbet, da hun beskyldte os for at have publiceret et tilfældigt foto af en sort mand som var efterlyst for forsøg på voldtægt. Hun forklarede, at det havde hendes veninde fortalt hende, at politiet havde fortalt veninden, hvis bror åbenbart lignede manden på billedet.

Ingen grund til at spilde en tanke på, om BT kunne finde på noget sådant. Nej da, tryk ”enter” og af sted med raketten. Som en steppebrand blev Marys frådende opslag delt og alverdens forbandelser nedkaldt over BT. Vi var kort sagt nogle svin; et tilfældigt foto af en sort mand i gabestok for alverden.

På BT fik vi travlt.

Det tog heldigvis kun vores medarbejdere to minutter at dokumentere, at politiet selv havde udsendt fotoet, og at vi som en public service havde bredt efterlysningen ud til danskerne. Vores journalister fik også hurtigt bekræftet, at manden på fotoet var den, som politiet efterlyste. Der var ikke sket en forveksling hos politiet. En kvinde var forsøgt voldtaget, men hende skænkede Marys proselytter ikke en tanke – for det rigtige, krænkede offer var den ”tilfældige” mand på fotoet, og BT var skurken.

Min kollega Jonas og jeg søgte at råbe folkedybet på Facebook op med sandheden. Men opslaget blev delt næsten 1000 gange. Også af enkelte, der beskæftiger sig professionelt med medier, men sanseløst lod sig rive med. Den tidligere DR-journalist Per Østerlund pustede sig selv så højt op, at han eksploderede i en flom af nedrigheder:

”Fy for pokker BT. Man kan ikke bare tage et tilfældigt billede af en tilfældig mand for at illustrere en historie om voldtægt eller anden forbrydelse. Kan lige forestille mig, hvad man har tænkt på redaktionen: ”Det var en neger som denne…”

Journalisten hængte medarbejderne på en hel arbejdsplads ud som racister og spredte dermed ærekrænkelser. Jeg har sjældent været så rasende og skrev derfor til ham:

”Du skriver: ”Kan lige forestille mig, hvad man har tænkt på redaktionen: Det var en neger som denne.” Jeg ved ikke, hvor du har dine forestillingsevner fra som journalist, men jeg håber aldrig, at du kommer til at udfolde dem i et medie. For det er skamløst, hvad du tillader dig at forestille dig på andres vegne.”

Han formulerede noget, der næsten lød som en beklagelse. Men det levner de sociale medier sjældent plads til: Et undskyld. Selv ikke, da det gik op for Mary, at hun havde spredt løgne om os, undskyldte hun. Hun gjorde tværtimod alt for at retfærdiggøre sig selv og placere fejlen hos politiet.

Politiet offentliggjorde så, at politiet på baggrund af efterlysningen og fotoet havde anholdt den efterlyste. Han er nu varetægtsfængslet som mistænkt – og åbenbart Marys venindes bror. Først da Mary fandt ud af det, fandt hun det torsdag aften på plads med en undskyldning til BT og politi. Den er modtaget, og lad os så komme videre.

Selvfølgelig lærer man noget af en shitstorm: Pressen har aldrig været vigtigere i en tid, hvor de sociale medier både er vores største drømme og værste mareridt. Som presse hjælper vi med at skelne vi sandhed fra løgn på et tidspunkt, hvor fordomsfulde holdninger er blevet en lettere omsættelig møntenhed end den objektive virkelighed.

Men tankeløshed er ikke gratis, heller ikke på de spejlglatte sociale medier.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook