Topkarakter i sikkerhedstest er ikke automatisk topkarakter i børnesikkerhed. Vi kigger på de sikreste biler til børnene på bagsædet

Der fokuseres massivt på bilernes sikkerhed, og når en bil får de eftertragtede fem stjerner hos den fælleseuropæiske crashtest-organisation Euro NCAP, er producenterne kvikke til at bruge hæderen i markedsføringen.

Men stjerneangivelserne er blot en slags gennemsnitsværdi, hvor sikkerheden for både børn og voksne samt bilens uhelds- og skadesforebyggende udstyr indgår i vurderingen.

Også risikoen, for at fodgængere kommer alvorligt til skade, er medregnet. Systemet giver rig mulighed for ’stjerne-tænkning’.

Men desværre halter sikkerheden for børn bagefter. Også efter sikkerheden for voksne. Det viser vor gennemgang af alle Euro NCAP crashtest foretaget i 2016 og 2017.

Hvor de 38 testede bilmodeller i gennemsnit scorer 88 pct. af det opnåelige i beskyttelse af voksne i kabinen, er det tilsvarende tal for børn kun 76 procent.

Bilmodeller testet før 2016 er desværre ikke sammenlignelige. De ældre test blev foretaget med ’dummies’ (elektroniske dukker) svarende til børn i alderen halvandet til tre år. Fra 2016 blev de elektroniske testdukker ændret til at vise resultater for børn på seks år og 10 år.

Små børn skal helst sidde i barnestol. Her afhænger sikkerheden meget af stolens kvalitet. Derimod benytter større børn som regel bilernes sikkerhedsele, og det er den situation, Euro NCAP nu fokuserer på.

En del bilmodeller er testet flere gange i 2016/2017. Enten fordi de er blevet opgraderet på sikkerhedsområdet, eller fordi fabrikkerne tilbyder såkaldte sikkerhedspakker til de kunder, der vil betale. Men der er ikke et eneste eksempel på, at sikkerhedspakkerne retter sig mod børns sikkerhed.

Det er billigere for producenten at hente nogle point ved at montere en ekstra selealarm, en airbag, en afstandsradar til forankørende eller en blødere fronthjelm til at nedsætte fodgængernes risiko for kvæstelser.

Den sikreste børnebil af alle testet i 2016/2017 er Mercedes Benz E-klasse. Mercedes var blandt de første overhovedet, der for et halvt århundrede siden begyndte at crashteste deres biler. Og forspringet ser ud til at holde. Foto: PR
Den sikreste børnebil af alle testet i 2016/2017 er Mercedes Benz E-klasse. Mercedes var blandt de første overhovedet, der for et halvt århundrede siden begyndte at crashteste deres biler. Og forspringet ser ud til at holde. Foto: PR
Vis mere

For producenterne gælder det om at få ekstra stjerner uden de store omkostninger, der altid knytter sig til strukturelle ændringer af bilens design.

Et godt eksempel på denne ’pointtænkning’ er Ford Mustang, der scorer dårligere end alle andre på området ’børnesikkerhed’ med kun 32 point ud af 100 opnåelige. Da den ikoniske amerikanske livsstilsmodel blev testet første gang i 2017, opnåede den kun to ud af fem opnåelige stjerner, og det kunne fabrikken dårligt have siddende på sig.

Ud over mangelfuld sikkerhed for børn skyldtes de lusede karakterer fravær af almindeligt sikkerhedsudstyr. Amerikanerne stillede derfor til en ny test, og her var scoren på området sikkerhedsudstyr (selealarmer m.v.) steget fra 16 pct. af det opnåelige til 61 pct. af det opnåelige.

Der var også lidt billige point at hente på fodgængerområdet, hvor scoren steg fra 64 til 78 procent. Sikkerheden for børn eller voksne, var der derimod ikke gjort noget ekstra for. På papiret var Mustangen dog blevet en sikrere bil med tre Euro NCAP-stjerner i stedet for de tidligere to. Man kan i høj grad diskutere Euro NCAP-systemet.

Hyundai i30 er den bedst placerede bil til en pris på under 200.000 kr. Foto: PR
Hyundai i30 er den bedst placerede bil til en pris på under 200.000 kr. Foto: PR
Vis mere

Der er talrige andre eksempler. Ved første test af den helt nye Nissan Micra i år opnåede den fire stjerner. Men Nissan tilbyder en sikkerhedspakke, der med de samme tricks som Ford Mustang løfter poinhøsten så meget, at den med pakken monteret indgår i feltet af femstjernede biler. Sikkerheden for børn og voksne i bilen er imidlertid uændret ­– sikkerhedspakke eller ej.