61-årige grevinde Alexandra havde luftet tanken tidligere, og torsdag gjorde hun alvor af den og lancerede en instagram-profil under navnet ‘Alexandra Frederiksborg’.

En interessant detalje ved profilen åbner dog for flere spørgsmål.

Torsdag aften delte grevinden sit første instagram-opslag, en såkaldt 'reel', hvor man ser hendes ældste søn, grev Nikolai, der hjælper sin mor i gang.

‘Jeg ville gerne på instagram, men jeg havde ingen idé om, hvor jeg skulle starte. Så min fantastiske søn arrangerede et surprise-photoshoot for mig. Så nu er vi her… og nu er vi live,’ skriver grevinde Alexandra - dog på engelsk - i sit første opslag.

Grevinde Alexandra er ikke en officiel del af Kongehuset mere, men hun har stadig en tæt tilknytning. Her er hun til dronning Margrethes regeringsjubilæum i 2022.
Grevinde Alexandra er ikke en officiel del af Kongehuset mere, men hun har stadig en tæt tilknytning. Her er hun til dronning Margrethes regeringsjubilæum i 2022. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Vis mere

De fleste helt almindelige dødelige, der åbner en instagram-profil, har nok ikke brug for den slags, men det har grevinden altså.

Ser man nærmere på profilen, forstår man også hvorfor.

I det felt, hvor man på profilen kan skrive lidt om sig selv, står der nemlig helt kort ‘henvendelser og presse’ og herefter emailen på en pr-medarbejder.

Der er tale om samme pr-medarbejder og bureau, som både grev Nikolai og Benedikte Thoustrup gør brug af, nemlig Social Works, der er ejet af Remee og Mathilde Gøhler.

Grevinde Alexandra har fået hjælp af grev Nikolai til at starte sin instagramprofil.
Grevinde Alexandra har fået hjælp af grev Nikolai til at starte sin instagramprofil. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Vis mere

Bureauet har specialiseret sig i såkaldt influencer-marketing og har flere store, danske influencere som Julia Sofia Aastrup, Astrid Olsen, Sus Wilkins og Melissa Bentsen i stand.

Foruden Mathilde Gøhler og Remee selv, naturligvis.

Dermed tyder meget på, at grevinde Alexandra nu er på vej ud i en influencer-karriere.

Det åbner for en række spørgsmål.

Ligesom sine børn er grevinde Alexandra i princippet fri til at gøre, som hun vil og tjene penge på kommercielle samarbejder, hvis hun har lyst.

Men spørgsmålet er, hvor langt hun kommer til at gå, og præcis hvor kommerciel hun vil blive? 

Vi har set, hvordan grev Nikolai også qua sin modelkarriere i høj grad laver samarbejder med såkaldte high end brands - senest Armani under filmfestivalen i Venedig. Desuden har hans profil i den grad et internationalt islæt.

Det er ikke utænkeligt, at vi ser grevinde Alexandra gå samme vej. Hun har trods alt også allerede valgt, at sproget på profilen skal være engelsk.

'Alexandra Frederiksborg' er grevinde Alexandras instagramnavn, hvilket er godt i tråd med hendes titel: grevinde Alexandra af Frederiksborg.
'Alexandra Frederiksborg' er grevinde Alexandras instagramnavn, hvilket er godt i tråd med hendes titel: grevinde Alexandra af Frederiksborg. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

Et andet spændende spørgsmål er, hvor meget hun kommer til at dele ud af sit privatliv.

I forbindelse med sin 60 års fødselsdag sidste år, luftede grevinde Alexandra allerede dengang tanken om at åbne en profil, som skulle være personlig.

»Den skal handle om, hvor jeg står i mit liv, og de ting der betyder noget for mig,« lød det dengang til Billed-Bladet.

De senere år har vi set grevinden være forholdsvis åben - i hvert fald sammenlignet med den kongelige familie.

Det kan hun selvfølgelig være, fordi hun ikke længere er kongelig, og det bliver altså interessant at se, om vil gøre som sin søn og vise et mere jetset-præget liv - eller hun vil gøre som den mere klassiske, danske influencer og tage os med hjem i privaten og dele sine tanker og holdninger.

Jeg håber virkelig, det bliver den sidste model, og at vi vil se en grevinde Alexandra, der giver den gas.

Andre læser også