Medarbejdere og folkevalgte i Region Midtjylland skal ikke længere have mulighed for at flyve med det omdiskuterede flyselskab Ryanair, når de skal rejse i embeds medfør.

Det mener SF’eren Bente Nielsen, der er næstformand i Region Midtjylland.

Hun har derfor stillet et forslag om, at ansatte og politikere i regionen fremadrettet ikke må flyve med Ryanair, når de skal på forretningsrejse. Forslaget behandles på et forretningsudvalgsmøde i Region Midtjylland den 17. februar.

»I Region Midtjylland har vi vedtaget en række krav til de firmaer, som løser opgaver for regionen. Vi har blandt andet stillet krav om danske løn- og arbejdsvilkår, og det mener jeg ikke, at Ryanair lever op til. Tværtimod ser det ud til, at Ryanair bevidst vil undergrave danske løn- og arbejdsvilkår, og derfor har jeg foreslået, at regionens medarbejdere og politikere ikke benytter selskabets flyforbindelser i forbindelse med forretningsrejser,« siger Bente Nielsen til BT.

Ryanair har været i vælten, siden det i sidste uge kom frem, at selskabet ikke har planer om at tegne dansk overenskomst med de af flyselskabets ansatte, der skal have base i København. Flyselskabet henholder sig til, at selskabet hører under irsk lovgivning, fordi flyene er indregistreret i Irland.

Foreløbigt åbner Ryanair syv ruter fra Københavns Lufthavn til blandt andet Bruxelles og London, og selskabet har varslet, at flere ruter er på vej. Lavprisselskabet er kendt for sine lave billetpriser, der blandt andet kan holdes nede, fordi flyselskabet betaler medarbejderne månedslønninger på ned til 7500 kr.

Striden om arbejdsforholdene har fået fagforeningernes hovedorganisation, LO, til at sende et klageskrift til Arbejdsretten, som nu skal tage stilling til, om Ryanair skal være underlagt danske regler.

Slår Arbejdsretten fast, at det er tilfældet, så giver det mulighed for, at medlemmerne af LO’s forbund i Københavns Lufthavn lovligt kan lave sympatikonflikter og blokader mod lavprisselskabet. Det kan medføre, at forbundenes medlemmer ikke må udføre arbejde for Ryanair, og det vil gøre det svært for flyselskabet at få leveret brændstof til flyene og håndteret passagerernes bagage.

Står det til Bente Nielsen bliver det altså ikke Region Midtjyllands ansatte, der  i fremtiden sætter sig til rette i lavprisselskabets flysæder.

»Jeg er ikke klar over, om vi i regionen har haft ingen, få eller mange rejser med Ryanair. Men ud fra min politiske overbevisning skal vi forebygge, at det sker fremadrettet, og derfor har jeg stillet foreslaget,« siger Bente Nielsen.

Sophie Hæstrop Andersen, formand for Region Hovedstaden, slår overfor BT fast, at regionen ikke barsler med lignende tiltag, selvom Ryanair den 26. marts åbner flere nye ruter fra København.

»Det har vi ikke umiddelbart. Vi har en indkøbspolitik, hvor vi har indskrevet nogle krav til de virksomheder, som regionen samarbejder med, og det gælder også i forhold til medarbejdernes arbejdsvilkår, og det vil også være gældende i dette tilfælde,« siger regionsformanden.