Politikerne kommer nu DSB til undsætning med en statsgaranti. Som at behandle et åbent benbrud med et Hello Kitty-plaster, lyder det fra Venstre, der stemte imod.

Folketinget er blevet enige om en håndsrækning til DSB. For at holde hånden under det skrantende selskab har Folketinget onsdag formiddag vedtaget en lov, der giver DSB en statsgaranti på otte milliarder kroner. Det skal sikre, at selskabet kan refinansiere sin gæld og optage nye lån til driften.

Forslaget har fået Venstre, der ligesom Liberal Alliance stemte imod forslaget, til at stejle.

- Vi vil ikke være med til at give DSB et statsligt blåstempel til at låne endnu flere penge. Vi vil en anden vej, hvor vi mere håndfast og strukturelt tager fat på udfordringerne i dansk jernbanedrift i det hele taget, og hvor vi systematisk nedbringer DSBs gæld og samtidig indfører mere konkurrence på det danske jernbanenet, siger transportordfører Martin Geertsen (V) fra Folketingets talerstol.

Han frygter, at forslaget vil hindre et potentielt salg af DSB.

- Den redningsplan - i anførselstegn - som ministeren har for DSB med at give lånegarantier svarer efter vores opfattelse nogenlunde til at behandle et åbent benbrud med et Hello Kitty-plaster, siger ordføreren, der også anklager ministeren for ikke at have oplyst Folketingets transportudvalg ordentlig.

Den beskyldning afviser transportminister Henrik Dam Kristensen (S) dog. Han understreger, at hjælpen til DSB er nødvendig for at få DSB tilbage på sporet.

- Vi er nogle, der er bekymrede for DSB, og vi er nogle, der gerne vil være med til at holde hånden under DSB, så DSB fortsat kan sikre, at man kan transportere passagerer på en god og tilfredsstillende måde rundt omkring i Danmark, siger transportministeren, der roser medarbejdere og direktionen i DSB for at arbejde målrettet med at trimme selskabet til fremtiden.

Forslaget blev vedtaget, da 76 stemte for forslaget, mens 33 stemte imod.

DSB skylder i forvejen staten omkring 18 milliarder kroner.