En stort anlagt amtslig kampagne, der skal få flere borgere til at gå til behandling for depression, er sponseret af medicinalfirmaerne bag de to mest solgte lægemidler mod netop depression, skriver Politiken lørdag.

Som en del af Landsindsatsen mod Depression har Sønderjyllands Amt fået de to medicinalfirmaer Lundbeck og Pfizer til at sponsere møder for borgere og læger mod til gengæld at få omtale i forbindelse med møderne.

Bag samarbejdet står en styregruppe med amtsborgmesteren i spidsen. Men det er stærkt betænkeligt, mener Bent Hansen (S), der er formand for amternes sundhedsudvalg.

- Det går simpelthen ikke, at amtet på denne måde samarbejder med et medicinalfirma. Det er jo direkte hult og dobbeltmoralsk, hvis amterne ikke selv kan holde stien ren, når vi beder lægerne om ikke at modtage økonomiske sponsorater, siger han til avisen.

Amtsborgmester Carl Holst (V) ser ikke nogen problemer i amtets aftaler med firmaerne. - Vi har ønsket at styrke fokus på depression over for vores borgere, siger han.

Landsindsatsen mod Depression er en treårig kampagne, som er igangsat af Psykiatrifonden, men som i høj grad gennemføres af amterne. Nogle amter har afsat penge til indsatsen, men Sønderjyllands Amt har i stedet søgt og modtaget støtte på omkring 80.000 kroner fra medicinalfirmaerne Lundbeck og Pfizer, samt fra AstraZeneca.

/ritzau/