2015 var ikke udelukkende et godt år. Det kan vi vist alle blive enige om.

Vi har kigget lidt nærmere på nogle af de lidt uskyldige trends, der tegner året 2015, og som gjorde det en lille smule værre.

#CondomChallenge

Siden Ice Bucket Challenge er internettet gået amok med belastende udfordringer mellem venner. Men mens Ice Bucket Challenge i det mindste havde et godt formål – altså fokus på sygdommen ALS – så har Condom Challenge fra i år ikke noget formål overhovedet. Udfordringen gik mere specifikt ud på at fylde et kondom med vand, hvorefter en person skulle gribe det med hovedet. Det lyder måske lidt underligt, men denne video kan måske give dig en idé om, hvad det drejer sig om.

Heldigvis var den ikke så voldsomt populær i Danmark. Og mange tak for det.

Dizzy Goals

Endnu en viral udfordring, der modsat Condom Challenge begyndte som en kampagne for organisationen Global Goals. Den virale udfordring skulle skabe opmærksomhed omkring et af tre følgende mål; bekæmpelse af ekstrem fattigdom, ulighed og uretfærdighed og klimaforandringer. Hvorvidt det lykkedes ved vi ikke, men vi blev i hvert fald bombarderet med videoer af folk, der forsøgte at score et fodboldmål, efter de havde drejet nogle gang rundt om en bold. Særligt denne video med Kristian Jensen var irriterende.

Selfiestang

Vi kender vist alle sammen selfiestangen. Den farlige stang, som indledningsvis kun udgjorde en trussel i hånden på turisterne. Men da 2015 desværre har gjort os alle selfie-fanatiske, gik der ikke lang tid, før man kunne se sin ellers så velfungerende kollega rende rundt med 1,5 lang antenne for at knipse sig selv i fuld offentlighed. Men 2015 var også året, hvor flere kulturinstitutioner simpelthen måtte forbyde stængerne, da de udgjorde et sikkerhedsproblem.

Crossfit

Crossfit blev måske nok ikke opfundet i 2015, men det var i 2015, at vi blev lige lovligt trætte af at se på folk rende gennem gader og stræder med dæk og stang. Hvis man virkelig vil bruge sin krop på den måde, så køb en svensk ødegård med en brændeovn, hvor du kan fælde nogle træer og kløve noget brænde.

Clickbait

Okay, lad os se lidt indad. Selv folk, der arbejder på medier og bruger clickbait, kan se det irriterende i clickbait. Her taler vi specifikt om de artikler, der slutter på: ‘og du gætter aldrig, hvad der så skete’ eller ‘og det næste der sker, får dig til at tabe kæben’. Ingen kan bestride, at det primært er den type artikler, der har domineret Facebook-feedet i år. Det værste ved clickbait er, at du nærmest kun kan blive slemt skuffet. Det gode er, at folk måske efterhånden har lært at justere deres forventninger til en artikel, hvorfor clickbait formentlig ikke virker helt så godt længere. Så mindre clickbait i 2016 ville være helt okay.